Tuzemské stavební firmy se dočkaly. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po třech letech půstu velkých zakázek vypsalo v pátek pět soutěží v součtu za více než čtyři miliardy korun na modernizaci dálnice D1.
Stát chce poprvé od stavebních firem i nezvykle dlouhou záruku za provedenou práci: namísto běžných pěti let bude požadovat garanci nejméně deseti let.
"Skončila doba, kdy byly zakázky výhodné hlavně pro stavební firmy," upozornil pověřený šéf ŘSD René Poruba. ŘSD navíc nepovolí ve smlouvě ani navýšení ceny, nepočítá se ani s rezervami na možné vícepráce. Přesto Poruba čeká, že kvůli nedostatku práce se do soutěže přihlásí desítky firem. Když třeba loni ŘSD vyhlásilo soutěž na opravu mostu v Kutné Hoře, přihlásila se třicítka zájemců.
Požadavky na záruku se některým stavařům nelíbí
Desetiletá záruka není v českém stavebnictví běžná a někteří zástupci stavařů se kvůli tomu na ŘSD zlobí. "Je to chování řeznických psů. Nevím, k čemu se pak dělala novela zákona o veřejných zakázkách, kde je záruka 60 měsíců. Stát by měl své zákony respektovat," kritizuje krok šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Některé firmy s tím však problém nemají. "Je to požadavek, který určuje investor, a my se mu musíme přizpůsobit," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.
ŘSD záměrně soutěží jen jednotlivé úseky, aby se mohlo přihlásit více firem. Devadesát procent váhy při rozhodování má cena, deset procent délka záruky nad deset let. Firmy musí splnit požadavky na technické vybavení, například určitý počet bagrů či zajištění obalovny. "Je to ochrana před garážovými firmami. Do každé soutěže mohou jít desítky zájemců, rozhodně to nejsou tendry šité jen pro první pětku největších stavařů," tvrdí Poruba.
Podle něj je soutěž vypsaná už s parametry nového zákona o veřejných zakázkách, ale ještě v režimu staré legislativy. "Neexistuje ještě prováděcí vyhláška na nový zákon, a tak bychom museli čekat měsíce, než bychom mohli soutěž vypsat," vysvětluje vyhlášení v poslední možný den platnosti starých pravidel.
Práce a omezení by měly začít po první vlně dovolených
ŘSD získalo zatím nepravomocné stavební povolení na opravu prvního úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Pokud půjde vše podle plánu, práce tu začnou v červenci. Další povolení zřejmě ŘSD získá v příštím týdnu, začít se tak letos má s opravou dalších tří úseků. Jednou z hlavních změn oproti původnímu plánu je, že i při opravě budou auta jezdit oběma směry vždy ve dvou pruzích, i když v podstatně užších než dosud. ŘSD provizorně rozšíří dálnici o 75 centimetrů na každé straně, rychlost bude omezena na 80 kilometrů v hodině, kamiony budou mít zákaz předjíždění.
Letos ještě hlavní stavební ruch na dálnici nezačne; podle Poruby se budou přes léto dělat hlavně přípravné práce, například přejezdy ve středovém pásu a provizorní rozšíření dálnice. Start je naplánován na červenec, ale až po svátcích a hlavní odjezdové vlně na dovolené. Modernizace celé dálnice by měla skončit v roce 2018, každý úsek se bude opravovat zhruba dva roky.