Ředitel Metrostavu Jiří Bělohlav neví, kde se dřív brodit. Posledních pár dní tráví většinu své pracovní doby na různě zatopených stanicích pražského metra, jež představuje asi největší jednotlivou škodu letošních povodní. A metro bylo vždycky hájemstvím Metrostavu. Zároveň Bělohlav koordinuje vysoušecí práce v centrále firmy v pražské Libni a několika jejích divizích, kde voda způsobila celkové škody ve výši více než 200 milionů korun.
"Máme potíže sami se sebou, ale taková věc nás nemůže položit na lopatky," říká Bělohlav. "Jsme rovnocenná firma, takže jakmile se z těch provizorních podmínek dostaneme, půjdeme do soutěží." Jen co si vylížou vlastní rány, vrhnou se stavební firmy na práce na obnově země. Podle předpovědí analytiků měly patřit k několika málo podnikům, které by na povodních mohly vydělat. Analytici už totiž předpovídají, že přijde boom ve stavebnictví - a ten by mohl částečně zbrzdit celkový pokles ekonomiky způsobený velkou vodou.
Dva roky práce
Podle šéfa největší stavební firmy Skanska Zdeňka Burdy bude oprava škod na dopravní infrastruktuře trvat tak půl roku až rok, delší však budou renovace soukromého vlastnictví.
"Morava se opravovala rok a půl, takže tady to bude tak dva roky," odhaduje šéf rakouské stavební firmy Strabag Jiří Svoboda, obdobně jako Bělohlav z Metrostavu. "Tady byl charakter povodně jiný než na Moravě. Tehdy se ta voda víc rozlila, kdežto tady Vltava bořila o dost víc," říká Svoboda.
Zatím jedeme grátis
Stavební firmy teď hlavně uklízejí, dávají dohromady provizorní mosty, a "zalepují díry", jak říká Svoboda. A podle Burdy ze společnosti Skanska zatím firmy nic nevydělávají, protože většina z nich pracuje zadarmo. "V řadě případů k nějakému vyrovnání dojde," říká. "Zatím jsme nedostali jedinou smlouvu, je to spíš - hele, udělejte tohle." Postupně se však začnou rýsovat projekty na rekonstrukce a nové stavby a přijde jejich hlavní slovo.
Ředitel Fondu dopravy Pavla Švagra slibuje, že se budou dělat výběrová řízení podle zákona o veřejných zakázkách. "Nabídku z volné ruky mohou dělat jen ve skutečně výjimečných případech, kdy neexistuje jiné řešení," říká. S odkazem na obnovu Moravy však stavbaři předpovídají, že hodně zakázek se nakonec zadá firmám přímo nebo ve zrychlených výběrových řízeních, jen se dvěma či třemi zájemci.
Firmy jsou však skeptické, pokud jde o velký přísun peněz do stavebnictví. Tvrdí, že na renovace se jen vezmou peníze z jiných projektů. "Například dálniční obchvat hlavního města se možná odsune, ale těch příkladů je určitě mnoho," říká šéf Metrostavu Bělohlav.