Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pruh zavřený, stavbaři nikde. Vyplatí se noční práce, i když vyjdou dráž?

  1:00aktualizováno  1:00
Snad každý řidič to zažil. Čeká v úmorné koloně, ale v sousedním uzavřeném pruhu se příliš nepracuje. A nejpozději za soumraku zmizí dělníci úplně. Klíčové tahy jsou přitom letos v létě nejrozkopanější za poslední roky. Ministr dopravy Dan Ťok chce, aby se standardem staly noční opravy.

Nejen z cestování po D1 jsou řidiči letos o prázdninách nervózní. Dlouhé rozkopané úseky brzdí provoz i na D2 mezi Brnem a Břeclaví či na D5 mezi Prahou a Plzní. Dovolenkáři proklínají i trasy využívané pro jízdu k moři.

„Divil jsem se, když u nákupní zóny na jihu Brna dělníci asi hodinu před půlnocí opravovali silnici. Na dalších zúžených místech D2 jsem cestou od hranic se Slovenskem neviděl ani jednoho. Blesklo mi hlavou, že si obchoďáky asi připlatily,“ popsal iDNES.cz svou nedávnou zkušenost Ondřej Stehlík.

S dodávkou či náklaďákem ročně ujede desítky tisíc kilometrů, z toho velkou část po silnicích v Německu a Belgii. Pracanti frézující uprostřed noci vozovku či pokládající asfalt v Česku podle něj nejsou příliš častý úkaz. „Na trase přes Frankfurt nad Mohanem a Kolín si přitom běžně svítí a kopou i v noci,“ dodal.

Nejrozkopanější silnice: podívejte se, kde se opravuje

Omezení na nejdůležitějších silnicích v Česku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odmítá tvrzení, že se na tuzemských silnicích za tmy málo pracuje. Od letošního ledna do května eviduje přes 9 tisíc v noci odpracovaných hodin. V době, kdy se opravují skoro všechny důležité tahy najednou, to však podle některých odborníků nestačí. Velká část statistiky je navíc čas věnovaný údržbě - sekání trávy, úklidu a kontrolám.

„Každá druhá oprava v Česku zná práce mimo standardní pracovní dobu, jsou to bourání, betonáže i další. Třeba bourání nadjezdů i pokládka nového cementobetonového krytu na D1 se prováděly během noci. Nikde na světě nelze reálně pracovat 24 hodin denně,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Aktuální strategii pro postup opravy hájí i tím, že některé technologie lze kvalitně dělat pouze ve dne a jiné potřebují zrání, takže se musí čekat.

Noční hluk musí povolit hygienici

Důvodem, proč se v tuzemsku slibované noční práci zatím moc nedaří, jsou podle ministra dopravy Ťoka také uzavřené smlouvy. Jenže o zintenzivnění nočních oprav už se mluví delší čas a třeba v případě modernizace D1 se uzavírají nové smlouvy na další úseky průběžně.

Noční bourání mostu na D1

„Tam, kde je velká hustota provozu, by se opravy měly dělat převážně v noci. Dosud to nebylo možné, protože se podepsaly smlouvy, do kterých už se nedá zasahovat,“ řekl iDNES.cz ministr dopravy Dan Ťok.

Častý zhotovitel silničních staveb - firma Skanska - aktuálně opravuje tři úseky dálnic a zhruba dvacet úseků silnic prvních tříd. „Práce v noci nemáme zakotveny smluvně, ale v situacích, kdy rekonstruujeme kritický dopravní bod, je provádíme. Zhruba za dva týdny takto budeme opravovat mosty na D1 v úseku Ostrovačice - Kývalka,“ uvedl mluvčí stavební firmy Ondřej Svatoň.

Pro noční práce je zapotřebí obstarat řadu povolení a také výjimku od hygieniků kvůli hluku během nočního klidu, pokud se staví v těsné blízkosti obydlené lokality.

„Neznamená to, že když někdo požádá o časově omezené povolení hluku v nočním klidu, automaticky ho dostane. Na výjimku není právní nárok. Vždy je nutné individuální posouzení. Pokud by zdroj hluku měl trvat půl roku, určitě se na to díváme jinak než na práce trvající týden či dva,“ uvedla Libuše Polanská ze středočeské hygienické stanice.

Hodně podle ní záleží na vzdálenosti zdroje hluku od zástavby, na tom, jak moc by u obydlí překročil přísnější noční limity a jestli je zatížení únosné.

„Stavební práce jsou všechny svým způsobem hlučné, i když třeba zarážení betonových pilotů do země je určitě horší než pokládání asfaltu. V Česku je zástavba nahuštěná, vesnic je mnoho, nelze přesně říct, která vzdálenost už je stoprocentně v pořádku. Ale třeba pět a více kilometrů je, na rozdíl od pár stovek metrů, bezproblémový odstup,“ dodala s tím, že si však nevzpomíná, že by je někdo o výjimku na noční stavební práce u silnic kdy žádal.

Lidé v obcích dotčených uzavírkami by sice urychlení oprav uvítali, z nočního vrčení sbíječek a fréz by však nadšeni nebyli.

Modernizace D1

Opravené úseky:
exit 41 Šternov –exit 49 Psáře
exit 66 Loket – exit 75 Hořice
exit 104 Větrný Jeníkov – exit 112 Jihlava
exit 153 Lhotka – exit 162 Velká Bíteš

Úseky v opravě:
exit 29 Hvězdonice – exit 34 Ostředek
exit 49 Psáře – exit 56 Soutice
exit 134 Měřín – exit 141 Velké Meziříčí, západ
exit Velká Bíteš – exit 168 Devět křížů
exit 178 Ostrovačice – exit 182 Kývalka

Úseky ve výběrovém řízení:
exit 75 Hořice – exit 81 Koberovice
exit 90 Humpolec – exit 104 Větrný Jeníkov
exit 112 Jihlava – exit 119 Velký Beranov

„Oprava D1 pro nás znamená obrovskou zátěž. Do skladu nákupního řetězce v sousední obci přes nás proudí stovky kamionů, protože dva dálniční sjezdy, které normálně využívají, jsou teď uzavřené,“ nastínil iDNES.cz starosta Měřína na Vysočině Jiří Servít.

Kvůli modernizaci devíti kilometrů dálnice budou v obci trpět do konce října, celkem pět měsíců. „Nemohu říct, že bychom noční práce vyloženě uvítali, určitě by to byla pro obyvatele zátěž z hlediska hluku, pokud by ale urychlily stavbu, bylo by to dobré a určitě bychom proti nim nebrojili,“ doplnil.

Lidem z Chotějovic na Teplicku zase komplikují život uzavírky na silnici I/13, kde opravují svody a zábradlí. „V této části obce je zastaralá protihluková stěna, stížnosti přijímáme pořád. Co teprve, kdyby se odtamtud v noci ještě ozýval hluk stavební techniky,“ zauvažovala starostka Světce na Teplicku Barbora Bažantová.

Materiál uprostřed noci? Zajistí ho mobilní betonárna

Nejen razítka, ale taky peníze navíc jsou pro noční práce potřeba. Kromě energie na osvětlení zdražují noční práci třeba příplatky dělníkům či náklady na bezpečnost. Každý totiž musí být ze zákona speciálně proškolen pro noční pohyb v uzavírce. V noci jsou taky stavbaři méně výkonní.

„Náklady jsou zhruba o třetinu vyšší než realizace stejných prací v běžné denní směně. Investor nás o tyto práce musí požádat a měly by zapadat do celkového harmonogramu, a to především vzhledem ke zvoleným technologiím,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Pro firmy je v noci složitější nejen samotná práce, ale i dovážení materiálu.

„Potýkáme se i s tím, jak zajistit, aby stroje byly osvětleny a zároveň neoslňovaly projíždějící řidiče. Snadné není ani obstarat v noci beton nebo asfalt, neboť obalovny a betonárny pracují jen v denním režimu. Řešíme to naší vlastní mobilní betonárnou, ta ale nemůže být všude. V noci za menšího provozu děláme spíše rozbíjení starých vozovek,“ doplnil mluvčí Skansky.

Ministerstvo sice připouští, že by se v noci na silnicích mělo pracovat víc, smysluplné je to však jen tehdy, pokud se pro tutéž práci nenajde časové okno během dne, aniž by působila další potíže v dopravě.

Omezením mohou být i pracovněprávní předpisy. „Noční práce na jednom místě má smysl, pokud trvá do jednoho, nanejvýš dvou týdnů. Při delším času lze očekávat potíže spojené s vyčerpáním fondu pracovní doby techniků, specializovaných pracovníků, obsluhy strojů a podobně,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Ministerstvo: Noční práce se vyplatí i přes nárůst cen

Ministerstvo v současnosti kontroluje postup oprav na klíčových úsecích častěji. Dan Ťok nedávno v televizi naznačil praxi, kdy firma stáhne ze silnice své zaměstnance na jinou stavbu, kde jí v případě nedodržení termínů hrozí vyšší sankce.

Dálnice D1 stála zbytečně. Stát pomalé stavaře potrestá pokutou

Zatímco ŘSD tvrdí, že nonstop celý den pracovat nelze, ministerstvo si tento stav klade do budoucna za cíl. Investice do oprav a s nimi i počet uzavírek totiž v příštích letech dál porostou. Letos šlo na opravy deset miliard, příští rok to bude ještě víc. Obavy z třetinového nárůstu cen kvůli noční práci ministerstvo nesdílí.

„Chtěl bych z nočních oprav udělat standard. Mým cílem je, aby se u nově vysoutěžených úseků na kritických úsecích pracovalo čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Myslím, že se to vyplatí i s nárůstem cen, který očekáváme od 10 do 15 procent,“ doplnil ministr.

Stavební firmy věří, že pokud by ŘSD začalo noční práce vyžadovat častěji a tento požadavek by zakotvovalo do smluv, zvládly by je personálně zajistit v případě, že by vysoutěžená cena umožňovala pokrýt vyšší náklady.

Kromě ceny je právě čas hlavním kritériem veřejných soutěží na opravy dálnic. Do letošního roku se při hodnocení nabídek přihlíželo k ceně z 80 procent a času ze zbývajících 20, nově má mít doba uzavírky třicetiprocentní váhu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.