Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Opravy kolejí stály miliardy, vlaky však jezdí pomaleji než dříve

  5:02aktualizováno  5:02
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni prostavěla za jediný rok tolik peněz, co za čtyři roky. Tratě se díky tomu zrychlily a jsou bezpečnější. Jenže ne všude platí, že stamilionové investice přinesly skutečně zrychlení.

Oprava trati (ilustrační foto). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Řada železničních úseků prošla modernizací, ale na jízdních řádech se to neprojevilo – někde se cestující dostanou do cíle ještě pomaleji.

Ukazuje to porovnání současného jízdního řádu s návrhem grafikonu platného od prosince.

Jednou z takových ukázek je trať z Prahy do Dobříše. Až začne v prosinci platit nový jízdní řád, některé vlaky cestu zvládnou o pět minut pomaleji než dosud, a to navzdory rozsáhlé modernizaci. Například vlak s odjezdem v 17:25 z pražského hlavního nádraží dosud do Dobříše dorazil v 18:55. Nově přijede až v sedm večer. Jiné spoje na této trati naopak nepatrně zrychlí.

Podobně to vychází i na druhé větvi trati 210, takzvaném Posázavském pacifiku z Prahy do Čerčan podél Sázavy. Jízdní doba vlaků na trati, kde probíhá ještě akce s názvem „odstranění propadu rychlosti“, se prodlouží od prosince o tři minuty u všech vlaků.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský tvrdí, že „na trati jsou ještě rychlostní omezení, která budou zrušena po zprovoznění přejezdových zabezpečovacích zařízení“. Řada těchto zařízení však již několik měsíců funguje, a tak zůstává záhadou, proč SŽDC mluví o zprovoznění až v září 2016 a stejná organizace pak připraví jízdní řád, který počítá s pomalejší jízdou.

Podobné zpomalení je i jinde – například rychlíky z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod budou mít zrušenu zastávku v Křižanově, přesto pojedou o minutu déle než dosud. Část trasy přitom prošla rovněž modernizací.

Cesta do Budějovic vlakem konečně zrychlí

Ani minuta zrychlení nenastane u řady jiných regionálních rychlíků: například rychlíky z Liberce do Hradce Králové pojedou příští rok naprosto stejně, přitom cestující museli strpět několik rozsáhlých stavebních akcí.

Podobné je to i s tratí z Hradce Králové do Trutnova. I zde pasažéři museli přečkat měsíce dlouhé výluky v naději, že se do cíle dostanou dřív. Nedostanou, SŽDC v tomto případě vysvětluje stejně dlouhou dobu tím, jaké vlaky dopravce nasadí na trať. „Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo i v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která stojí jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Řada jiných tratí však zrychlení zaznamená. Díky dokončení další části modernizace koridoru pojedou například vlaky z Prahy do Brna o pět minut rychleji, největšího zrychlení se pak dočkají cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde se vlaky stanou i díky problémům na silnici číslo 3 podstatně zajímavější alternativou k silniční dopravě.

Chystané vlaky kategorie EC/IC mají stavět jen v Táboře, cesta se tak zkrátí o 19 minut na 2 hodiny a 4 minuty.

Modernizace za desítky miliard

SŽDC loni investovala do modernizace železnice 31 miliard korun, nejvíce ve své historii. „To zřejmě na dlouhou dobu překoná všechny rekordy v počtu realizovaných staveb, objemu proinvestovaných prostředků a všech souvisejících ukazatelů,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Loni se modernizovaly téměř tři stovky kilometrů tratí, přibylo rovněž úseků, kde se dá jet maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině. Pro cestující rozsáhlé stavební práce znamenaly rekordní počet výluk i zpoždění. Letos se stavební eldorádo nezopakuje, na železnici zamíří výrazně méně peněz.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklama na autobusy FlixBus
Flixbus povede z Prahy svou východní expanzi. Vyráží na Ukrajinu

Autobusová společnost FlixBus výrazně rozšíří nabídku svých spojení z Česka dál na sever a východ. Od čtvrtka spouští nové přímé linky z Prahy do polských měst...  celý článek

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015
Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.