Reklama

OSA zvýšila poplatky až o padesát procent, dosáhla rekordního výdělku

  • 266
Ochranný svaz autorský (OSA) získal nejvíce peněz ve své historii. Organizace loni oznámila zdražení poplatků, v některých případech až o padesát procent. Letos chtěla zdražit znovu, ale poslanci to zarazili.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Citelné zdražení poplatků například za umístění televizoru v restauraci pomohlo Ochrannému svazu autorskému (OSA) k rekordnímu inkasu i rozdělení peněz mezi členy. Poprvé v historii vybrané poplatky dosáhly miliardy korun, v meziročním srovnání stouply o více než desetinu.

„Naše střízlivé plány byly překročeny způsobem, který nejlépe vyjadřuje termín „outstanding“ nebo, chcete-li, říše snů. S tím, že bychom již v uplynulém roce dosáhli na desetimístné číslo, jsme opravdu nepočítali,“ uvedl ve výroční zprávě svazu předseda dozorčí rady Luboš Andršt.

OSA je ze všech svazů zaměřujících se na výběr autorských odměn obratem největší, druhý největší Integram zastupující interprety je o polovinu menší.

Reklama

Do většího zájmu veřejnosti se OSA dostala loni, když oznámila zdražení poplatků, v některých případech až o 50 procent. Letos chtěla zdražit opět, ale Sněmovna novelou umožnila zdražení jen o inflaci.

„Autoři hudby v ČR inkasují historicky jedny z nejnižších autorských odměn v Evropě,“ tvrdí předseda představenstva OSA Roman Strejček. Ten si pochvaloval loni, že protesty proti OSA jsou pro svaz dobrou reklamou pro nábor nových členů či autorů k zastupování. Loni začala OSA nově zastupovat přes 300 autorů, přijala 19 nových členů.

Ve výroční zprávě OSA tvrdí, že zprávy o zdražení o 50 procent byly účelovou dezinformací, protože se to týkalo jen hotelů a restaurací ve městech nad 100 tisíc obyvatel, kde peníze vybírají i další kolektivní správci. „Náš podíl navýšený o 50 procent se tedy u koncového uživatele projevil celkově o 19 procent,“ uvedl Andršt ve výroční zprávě.

Ze zdražení se loni stalo i díky projednávané novele autorského zákona velké politické téma, proti prudkému zvyšování poplatků se postavily opoziční i koaliční strany. „Navyšování je nepřiměřené a nesouhlasíme s ním. Mít v restauraci televizi teď znamená za všechny poplatky platbu kolem osmi tisíc korun ročně,“ říká Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací. Členové asociace loni za poplatky neplatili kvůli sporu o jejich výši.

OSA se ve výroční i tiskové zprávě snaží výši poplatků relativizovat přepočtem nákladů na jednu domácnost a přirovnáním k různým výdajům odpovídajícím necelé dvacetikoruně za rok. Tolik stály loni statisticky poplatky jednu domácnost.

Největší nárůst poplatků zaznamenala OSA u veřejného provozování, kde inkaso vzrostlo o více než pětinu. Patří do něj jak koncerty, tak především poplatky za pouštění televize či rozhlasu v hotelu či restauraci. Veřejné provozování se stalo nejsilnějším příjmem OSA, předstihlo i poplatky od provozovatelů televizí a rádií.

OSA mezi autory a nositele práv rozdělila 788 milionů korun, sama organizace spolkne každoročně 14 procent vybraných peněz. Seznam příjemců podle přidělených odměn OSA nezveřejňuje. Peníze se rozdělují podle rozúčtovacího řádu, hlavním klíčem je to, jak často se díla hrají v rádiích a televizích. Dvě třetiny vybraných peněz zůstaly loni tuzemským autorům.

Druhý největší kolektivní svaz, Intergram, loni zaznamenal naopak menší pokles inkasa poplatků. Organizaci zastupující hlavně hudební interprety kleslo inkaso na 489 milionů korun, o deset milionů korun méně, než tomu bylo v roce 2015. Jako důvod poklesu uvádí především spor s Asociací hotelů a restaurací, který vedl k tomu, že od jejich členů nedostali ani korunu. K dohodě došlo až letos.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

266 příspěvků v diskusi

Reklama