Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Osiřelé koleje přišly na desetimiliony

  10:21aktualizováno  10:21
V desítkách milionů korun počítají slovenské železniční společnosti ztráty po třídenní stávce. Správce železniční dopravní cesty vyčíslil svoji škodu na 61,4 milionu korun, provozovatel dopravy Železniční společnost zatím škody vyčísluje. Před stávkou je odhadovala ve stamilionech.

"Za Železnice SR to je 61,4 milionu korun, to je únik tržeb za použití dopravní cesty," upřesnil ČTK vzniklé ztráty mluvčí firmy Ján Keresteš.

Provozovatel spojení nemá výpočet škod tak snadný. "Důvodem je složitost procesu vyčíslování škod v osobní, mezinárodní osobní a zejména nákladní dopravě, jakož i očekávané požadavky jiných společností na úhrady od ZSSK za způsobené škody," sdělilo tiskové oddělení ŽSSR.

Mluvčí Miloš Čikovský ale před stávkou uváděl, by dráhy za několik dní mohly ztratit až 1,3 miliardy slovenských korun.

"Výpadek bude muset železniční společnost řešit plošným snížením platů všech zaměstnanců o čtvrtinu nebo propuštěním 5100 lidí bez sociálních výhod," uvedl v pátek Čikovský.

Provoz se vrátil k normálu
"Jezdí se podle nového jízdního řádu platného od 2. února," uvedl ráno mluvčí Ján Keresteš ze společnosti ŽSR, která se stará o dopravní cestu. Znamená to, že železnice východních sousedů najely na provoz bez některých regionálních tratí a dalších desítek zrušených spojů.

Právě proti tomu protestovali od páteční 23. hodiny do pondělní 20. hodiny odboráři. K ukončení protestu je po sérii neúspěšných jednání donutil až soud předběžným opatřením.

"Stávkovou pohotovost ale nerušíme, nemáme důvod. Proti verdiktu se odvoláme," řekl iDNES zástupce stávkujících Jozef Schmidt. Soud nařídil přerušit protest do doby, než se v řádném líčení rozhodne o jeho zákonnosti.

Jako první se rozjely nákladní a mezinárodní osobní vlaky, které na Slovensku přes víkend uvízly.

To se týká také Českých drah. Jejich mluvčí Zdena Celá řekla Českému rozhlasu, že osobní spoje jezdí normálně, několik nákladních souprav ještě čeká na uvolnění tratí.

Českým drahám prý nevznikla žádná zřejmá škoda, výpadek v nákladní přepravě v příštích dnech doženou.

Stávka dostala trhliny
Už během posledního dne trvání dostala počáteční jednota protestu trhliny. Členové některých místních odborových organizací totiž začali pracovat, například překladiště v Čierne nad Tisou.

Železničáři chtěli zachovat provoz na 25 regionálních tratích určených ke zrušení a bojují za zachování 200 spojů v grafikonu.

Ministerstvo jako jednu z možností navrhlo, že by redukce vlaků byla poloviční, na zrušení 22 tratí ale trvá.

Lidé museli pro pondělní cesty do práce použít autobusy, často přeplněné. Zastavená mezinárodní nákladní doprava zkomplikovala práci některým průmyslovým podnikům.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.