Vedení společnosti je s výsledky spokojeno. Podle studie americké společnosti DiamondCluster je Oskar svým tržním podílem na čtvrtém místě mezi operátory, kteří přišli na národní trh jako třetí v pořadí. Patří mu 13,4 procenta ze zhruba sedmi milionů aktivních mobilních telefonů v České republice.
Už v pololetí loňského roku pokrýval signál nejmladšího mobilního operátora území, na kterém žije 98,43 procent obyvatelstva České republiky. To bylo více, než vyžadovalo nařízení telekomunikačního úřadu pro konec roku 2003.
PRODÁ MILIONTÝ ZÁKAZNÍK OSKARA?
Nejmladší tuzemská mobilní společnost, je podle odborníků na prodej. "Čeká se na miliontého zákazníka a získání licenci UMTS," tvrdil v polovině března jeden z dobře informovaných lidí z Oskara. I jeho kanadský vlastník, firma TIW, možnost prodeje nevyloučil.
Zájemci se zřejmě budou rekrutovat z okruhu neúspěšných kupců Eurotelu, až bude rozhodnuto o prodeji jeho mateřské firmy Český Telecom. Podle viceprezidentky Českého Mobilu Karly Stephensové už Oskar milion zákazníků má.
Kdy jste miliontého klienta získali?
Aktivovali jsme ho včera ve večerních hodinách. Jeho jméno zatím ještě neznám. Rozhodně pro něho či ji bude připraven atraktivní balík služeb.
Kdo to byl? Majitel Oskarty, tarifu, či podnikový klient?
Myslíte, jestli to není třeba autosalon nebo jiný marketingový partner? Ne. Oskar je fér a nechceme připravovat náhody. Cenu získá ten, kdo bude mít v naší statistice aktivací číslo milion.
Kolik má dnes Oskar tarifních a předplacených zákazníků?
Současný evropský trend je zhruba sedmdesát ku třiceti ve prospěch předplacených služeb a jejich popularita i nadále roste. Oskarova klientela tomuto trendu odpovídá.
Kolik procent má Oskar podnikových zákazníků?
Nejprve je třeba podotknout, že každý operátor má jinak nastavenou nabídku, a tedy i způsob počítání takzvaných firemních zákazníků. Oskar poskytuje firemní služby držitelům živnostenského listu stejně jako velkým firmám s několika sty SIM karet. Na konci roku 2001 jsme měli dle odhadů přibližně sedmiprocentní podíl českého trhu podnikových klientů a nyní by tento podíl měl být vyšší. Nedávný výzkum AISA dokonce Oskarovi potvrdil až 16 procent firemních zákazníků.
Jakou hodnotu má podle vás nyní Oskar?
Pro mě, nebo pro investory? Pro mě velkou. Podařilo se nám totiž dokázat, že kreativitou myšlení je možné bojovat i proti zdánlivě silnějším. Pokud jde o investory, v horizontu týdnů se dostaneme provozně do černých čísel. Hodnota pak bude ještě vyšší.
Stojí stále Oskar o licenci UMTS, která by patrně dále zvýšila jeho hodnotu? A kolik by za ni dala?
Ano, stojí. Za cenu, která nebude pro našeho zákazníka znamenat zdražení poskytovaných služeb. Oskar pečlivě sleduje dění kolem UMTS v jiných zemích. A čeká na to, jaké zkušenosti budou mít s touto technologií první uživatelé. Současný trend ukazuje, že mobilní operátoři se snaží rozvíjet možnosti nynějších sítí GSM využitím technologií takzvané dvouapůlté generace, aby maximalizovali své výnosy.
Zdá se totiž, že investoři prozatím UMTS příliš nedůvěřují. To samozřejmě vede k oddalování nástupu této technologie. Bavíme- li se o jejím rozvoji ve smyslu alespoň padesátiprocentního pokrytí Evropy, hovoříme minimálně o horizontu pěti let.
Je nyní Oskar na prodej? Za kolik?
Celý telekomunikační sektor se v posledních dvou letech netěší velké důvěře investorů či bankéřů. A není divu, vždyť evropští operátoři dohromady dluží téměř 300 miliard dolarů. Je jasné, že neuvážené investice do UMTS odlákaly další investice do rozvoje služeb, z nichž by těžil již současný zákazník. A pokud jde o Oskara, je to otázka na naše akcionáře. Nemám však informace o tom, že by Oskar měl směřovat do rukou jiných vlastníků.
Kdyby do Oskara vstoupil silný evropský hráč, myslíte, že by jeho vstup byl pro firmu přínosný?
Globální skupiny mají určitě výhodu například ve flexibilnější distribuci zdrojů. Lokální značky však mají možnost daleko lépe reagovat na aktuální potřeby svých zákazníků, lépe jim rozumějí a znají jejich chuť. Důležité je, aby nápad byl mezinárodně životaschopný, ale značka blízká lokální kultuře. I přesto, že panuje globalizace, Češi se smějí jiným věcem než Němci. Češi poslouchají i jinou muziku.
Zdá se mi, že Češi příliš nedůvěřují globálním trendům, které z jednoho světového centra nařizují další rozvoj značky. Lokální operátor má možnost nabídnout službu šitou na míru svému zákazníku a nemusí to koordinovat s celoevropským nasazením globální kampaně. Lokální operátor je i příležitostí pro české vývojáře a odborníky, protože neimportujeme, ale tvoříme v Česku.
Uvažuje tedy vedení či akcionáři společnosti o prodeji?
Všechno je na prodej a je to vždy jen otázka ceny. Nevidím však důvod zbavovat se investice, která mi dělá dobrou obchodní vizitku a brzy začne i vydělávat peníze.