První dvě tramvaje se mají objevit v olomouckém provozu 4. září. Třetí tramvaj dokončí v Ostravě na přelomu září a října. Olomoucký dopravní podnik tak letos zvýší počet nízkopodlažních tramvají na sedm, zatím vlastní čtyři nízkopodlažní vozy Astra z Plzně.
Výrobu nízkopodlažních tramvají Trio zahájil Dopravní podnik Ostrava v roce 2001, kdy kvůli tomu založil s firmou Inekon Group společný podnik na výrobu tramvají. Předloni Inekon odkoupil podíl ostravského dopravního podniku a změnil název dceřiné firmy na Inekon Trams.
Loni z ostravských dílen nevyjela žádná nová tramvaj, letos jich má být dokončeno celkem devět. Po třech olomouckých vozech budou zbylé prodány do Spojených států, kde ostravský výrobce uspěl s obdobným typem tramvaje.
„Loni jsme dělali na zakázce pro Portland a Washington, kam letos dodáme po třech tramvajích. Na přelomu prvního a druhého kvartálu v příštím roce budeme předávat tři tramvaje pro Seattle, což je nová zakázka z letošního roku,“ uvedl šéf Inekon Trams Josef Dvořák.
Inekon Trams podle Dvořáka hospodaří s mírným ziskem. „Ještě hradíme náklady, které jsme vložili do společného podniku, optimisticky vidíme právě letošní rok. Díky dokončení nových tramvají očekáváme zisk v řádech deseti milionů po zdanění,“ uvedl. Tržby po započtení devíti tramvají pro Spojené státy by měly přesáhnout 850 milionů korun.
Podle ředitele ostravského dopravního podniku Františka Vaštíka je životnost tramvaje 30 let. To je dvakrát více než u trolejbusu, u autobusu činí 10 až 12 let. Tramvaj by během svého provozu měla najet 1,8 milionu kilometrů a přepravit 30 milionů pasažérů.