ČKD Vagonka, ostravský výrobce vlakových souprav, který své výrobky dodává nejen Českým drahám, ale i do Finska, má od ledna letošního roku nového ředitele. Stal se jím třiatřicetiletý Tomáš Krsek, místopředseda představenstva společnosti Škoda Holding a generální ředitel dceřinky Škoda Transportation.
Plzeňská Škoda, která patří k nejslavnějším českým firmám koupila Vagonku v lednu loňského roku. "Naším cílem je vytvořit v České republice silného výrobce kolejových vozidel," přibližuje filosofii společnosti Tomáš Krsek.
"V rámci holdingu se soustřeďujeme na dva hlavní výrobní obory. Dopravní strojírenství a klasickou energetiku. A právě Vagonka je podnikem, který náš sortiment kolejových vozidel vhodně doplňuje," říká Krsek
Krsek: Prodělali jsme, abychom mohli vydělat
Již od roku 2000 dodává ostravská Vagonka Českým drahám příměstské vlakové jednotky řady 471, které by měly být ještě v tomto roce k vidění také na kolejištích v okolí Ostravy. Zatím jsou využívány převážně jako příměstské vlaky v pražské aglomeraci.
"Českým drahám jsme předali v lednu tohoto roku již devatenáctou soupravu a v letošním roce počítáme s výrobou dalších šesti jednotek," říká Tomáš Krsek.
Poslední vůz z dohodnutého kontraktu bude brzy předán finským drahám. Celkem šestnáct vlaků prodal do Finska předchozí management Vagonky. V současnosti holding v severské zemi bojuje o další zakázku. Pokud by zvítězil, mohl by do Finska dodávat elektrické soupravy pro příměstskou dopravu.
"Finské dráhy vypsaly na nákup zhruba třiceti vlaků klasický tendr, kterého se účastní světová špička výrobců vlaků, jako je například německý Siemens," vysvětluje Krsek. "Naší výhodou je, že jsme již do Finska nějaké vlaky dodávali, odběratelé vědí, že plníme, co jsme slíbili," říká.
Přitom dodržení dohody o dodávce šestnácti motorových vlaků pro fisnké dráhy bylo pro ostravskou Vagonku ztrátovou záležitostí. "Bývalý majitel špatně propočítal výrobní náklady a my na každé dodané soupravě prodělávali. Obchod je ale obchod a my jsme zakázku, už kvůli dobrému jménu naší firmy, splnili," vysvětluje Tomáš Krsek.
Vagonka si celé vlaky vyrábí sama
V současném tendru měla Vagonka velké šance, počítalo se dokonce, že by dodávka vlaků byla započtena do ofsetů, které nabízela finská společnost Patria v případě, že by si česká vláda vybrala její obrněné transportéry. Nakonec však finské transportéry neuspěly, u české vlády zvítězila nabídka rakouské firmy Steyr, od které armáda koupí 234 transportérů za 23 miliard korun.
Představitelé Vagonky přesto doufají, že budou v zakázce ve Finsku úspěšní.
"Veškerá naše produkce pochází z vlastního vývoje, vlaky jsou naším výrobkem od A do Z. Do ostravské Vagonky bychom rádi přesunuli také výrobu součástí třísystémových lokomotiv," představuje Tomáš Krsek budoucnost podniku, který jen v Ostravě zaměstnává čtyři stovky zaměstnanců.
"Za poslední rok jsme zvýšili počet zaměstnanců o osmdesát pracovníků a doufáme, že toto číslo není konečné. Chceme investovat okolo sta milionů korun do výroby a zvýšit tak naši konkurenceschopnost. Podnik je pět let stabilně v zisku. tak si to můžeme dovolit," uzavírá Krsek.