Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ostravský odborář: Kdyby stávkovali všichni, už mohlo být vyjednáno

  10:55aktualizováno  11:27
Stávka velké části pracovníků Dopravního podniku Ostrava trvá už šestý den. Odborový předák Ivo Protivínský ale míní, že nebýt stávkokazů, už mohlo být kýžené zvýšení mezd vyjednáno. Řekl to v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz, kteří ho nijak nešetřili.

Předseda odborů Dopravního podniku Ivo Protivínský (vlevo) při projevu na mítinku | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Mezi čtyřmi desítkami dotazů byla jen hrstka těch, které odborářům vyjadřovaly podporu. Ale našly se, třeba proti stávkokazům, kteří se k protestu nepřipojili a dál řídí tramvaje či autobusy.

"Kdyby všichni stávkovali už ve středu, tak ve čtvrtek už by možná bylo vše vyjednáno," míní předseda odborů v Dopravním podniku Ivo Protivínský. Podle něj je vyšší podíl stávkokazů dán finanční situací v Ostravě. "Ale také na ně byl činěn nátlak ze strany nadřízených," dodal.

Všechny odpovědi Iva Protivínského najdete zde

Řada lidí se do něj ale opírala, padala slova o bandě vyděračů a nemravném chování. Rukojmími jsou podle tazatelů cestující, kteří si sami ve svých zaměstnáních často o zvýšení mzdy v době nedostatku volných míst mohou nechat zdát.

Odboráři bojují za vyšší nárůst platů, než nabízí vedení ostravského Dopravního podniku. "Chceme dosáhnout úrovně mezd v Dopravním podniku Brno, kde má řidič průměrně 24 968 korun," řekl čtenářům iDNES.cz Protivínský. Loni byl prý průměr 22 712 korun při osmiprocentní přesčasovosti, čistého kolem šestnácti tisíc.

Stávka může skončit odpoledne

Podobný protest Ostrava ještě nezažila. I Protivínský v on-line rozhovoru připomněl, že jeho předchůdkyně v odborářské funkci nebyla těmto akcím nakloněna.

Ivo Protivínský

Současný šéf odborů pracuje v Dopravním podniku od roku 1997, pravidelně usedal za volant autobusu. Předsedou závodního výboru odborů se stal letos v lednu.

"Zodpovědnost řidičů za cestující je opravdu veliká, každou směnu v ostravské husté dopravě hrozí nehody, hlavně psychické vypětí je veliké. Proto si zasloužíme, aby platy rostly, ne kvůli inflaci zůstaly na stejné úrovni, nebo dokonce klesaly. Chceme mít takové mzdy jako například v Brně," prohlašuje Protivínský.

Naznačil ale, že v pondělí odpoledne by mohlo být po všem. "Očekáváme, že odpoledne dostaneme vstřícný návrh zaměstnavatele. Pokud se tak stane a bude návrh přijatelný, stávku ukončíme," napsal Protivínský.

Zatím jezdí i ve všední dny tramvaje a autobusy podle nedělního jízdního řádu, což zvláště cestujícím okrajových částí města přináší mnoho problémů.

Manažeři zatím nabízeli nárůst platů o procento a půl letos a stejně tak příští rok, odbory žádají v tomto roce pět procent navíc. Od prvního červnového dne vycházejí stovky odborářů každé všední ráno k ostravskému magistrátu, kde mají mítink a vyvolávají náměstka primátora pro dopravu Aleše Boháče nebo samotného ostravského primátora Petra Kajnara.

Cestou průvod blokuje tramvaje i trolejbusy s nestávkujícími řidiči. Atmosféra houstne, objevily se výpady proti tzv. stávkokazům, odboráři si naopak stěžují na tlak vedoucích pracovníků. (čtěte také Na stávkující odboráře přivolali strážníci posily)

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.