Předseda odborů Dopravního podniku Ivo Protivínský (vlevo) při projevu na mítinku

Předseda odborů Dopravního podniku Ivo Protivínský (vlevo) při projevu na mítinku | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostravský odborář: Kdyby stávkovali všichni, už mohlo být vyjednáno

  • 186
Stávka velké části pracovníků Dopravního podniku Ostrava trvá už šestý den. Odborový předák Ivo Protivínský ale míní, že nebýt stávkokazů, už mohlo být kýžené zvýšení mezd vyjednáno. Řekl to v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz, kteří ho nijak nešetřili.

Mezi čtyřmi desítkami dotazů byla jen hrstka těch, které odborářům vyjadřovaly podporu. Ale našly se, třeba proti stávkokazům, kteří se k protestu nepřipojili a dál řídí tramvaje či autobusy.

"Kdyby všichni stávkovali už ve středu, tak ve čtvrtek už by možná bylo vše vyjednáno," míní předseda odborů v Dopravním podniku Ivo Protivínský. Podle něj je vyšší podíl stávkokazů dán finanční situací v Ostravě. "Ale také na ně byl činěn nátlak ze strany nadřízených," dodal.

Všechny odpovědi Iva Protivínského najdete zde

Řada lidí se do něj ale opírala, padala slova o bandě vyděračů a nemravném chování. Rukojmími jsou podle tazatelů cestující, kteří si sami ve svých zaměstnáních často o zvýšení mzdy v době nedostatku volných míst mohou nechat zdát.

Odboráři bojují za vyšší nárůst platů, než nabízí vedení ostravského Dopravního podniku. "Chceme dosáhnout úrovně mezd v Dopravním podniku Brno, kde má řidič průměrně 24 968 korun," řekl čtenářům iDNES.cz Protivínský. Loni byl prý průměr 22 712 korun při osmiprocentní přesčasovosti, čistého kolem šestnácti tisíc.

Stávka může skončit odpoledne

Podobný protest Ostrava ještě nezažila. I Protivínský v on-line rozhovoru připomněl, že jeho předchůdkyně v odborářské funkci nebyla těmto akcím nakloněna.

Ivo Protivínský

Současný šéf odborů pracuje v Dopravním podniku od roku 1997, pravidelně usedal za volant autobusu. Předsedou závodního výboru odborů se stal letos v lednu.

"Zodpovědnost řidičů za cestující je opravdu veliká, každou směnu v ostravské husté dopravě hrozí nehody, hlavně psychické vypětí je veliké. Proto si zasloužíme, aby platy rostly, ne kvůli inflaci zůstaly na stejné úrovni, nebo dokonce klesaly. Chceme mít takové mzdy jako například v Brně," prohlašuje Protivínský.

Naznačil ale, že v pondělí odpoledne by mohlo být po všem. "Očekáváme, že odpoledne dostaneme vstřícný návrh zaměstnavatele. Pokud se tak stane a bude návrh přijatelný, stávku ukončíme," napsal Protivínský.

Zatím jezdí i ve všední dny tramvaje a autobusy podle nedělního jízdního řádu, což zvláště cestujícím okrajových částí města přináší mnoho problémů.

Manažeři zatím nabízeli nárůst platů o procento a půl letos a stejně tak příští rok, odbory žádají v tomto roce pět procent navíc. Od prvního červnového dne vycházejí stovky odborářů každé všední ráno k ostravskému magistrátu, kde mají mítink a vyvolávají náměstka primátora pro dopravu Aleše Boháče nebo samotného ostravského primátora Petra Kajnara.

Cestou průvod blokuje tramvaje i trolejbusy s nestávkujícími řidiči. Atmosféra houstne, objevily se výpady proti tzv. stávkokazům, odboráři si naopak stěžují na tlak vedoucích pracovníků. (čtěte také Na stávkující odboráře přivolali strážníci posily)

,