Čajové aukce konané v Obchodní komoře Srí Lanky by si náhodný pozorovatel mohl splést s univerzitní přednáškou. Řady cílevědomých mužů v lavicích svírají notebooky, pera a poznámkové bloky.
Před nimi ale nestojí žádný profesor, nýbrž dražitel, který v rychlém sledu vyvolává jednotlivé nabídky. Ruce zájemců letí do vzduchu, aby se stihly přihlásit dřív, než kladívko dopadne na stůl a tisíce kilogramů čajových lístků změní svého majitele.
Cena, za kterou se tak děje, je ale stále nižší. V dolarovém vyjádření se už loni snížila o desetinu a během letoška ubrala v průměru další čtyři centy. Za jeden kilogram surového čaje se tak platí už jen 1,55 dolaru. To je nejméně za posledních sedm let.
Podle šéfů čajového průmyslu na Srí Lance lze poklesu cen čelit jediným způsobem - výrobou čaje "s přidanou hodnotou", tedy například čaje sáčkovaného nebo stále populárnějšího baleného ledového čaje.
"Budoucnost je ve finálních výrobcích. Věděl jsem to, už když tahle firma před dvaceti lety začínala, ale problém je, že to chce čas," říká Anselm Perera, ředitel značkového vývozce čaje Mlesna.
Prorazit navíc na světový trh v době, kdy nabídka převyšuje poptávku a jen málo trhů je neobsazených, představuje velmi náročný úkol. "Můžeme přijít s novými výrobky. Jenže veškerý příjem Srí Lanky z vývozu čaje je asi tolik, kolik firma jako Lipton vydá celosvětově na marketing a reklamu" dodává Perera.
Farmáři na Srí Lance vypěstovali loni 295 milionu kilogramů čaje. Přesto nepatří hlavní slovo na čajovém trhu jim, ale velkým zpracovatelům, mezi nimiž dominuje Lipton, pobočka potravinářského koncernu Unilever.
Čím blíže obchodu, kde si čaj koupí konečný zákazník, tím větší peníze jsou ve hře. Podle T. Sambasivama z vedení největší srílanské exportní firmy Akbar Brothers je klíčem k úspěchu dobrá značka.
Za kilogram čaje vyváženého pod značkou firmy Akbar se už inkasuje dvojnásobek ceny surových lístků. Za malou krabičku na pultech módních obchůdků se pak často platí troj- až čtyřnásobek.
"Máte-li značku, pěstujete si důvěru konzumentů. Pokud si dovedete udržet spotřebitele, může cena surového čaje létat nahoru i dolů, ale cenu vaší značky to neovlivní," tvrdí Sambasivam.
Srílanský ochutnavač zkouší vzorek čaje u společnosti Forbes & Walkers Tea Brokers. Ceny čaje na Srí Lance, která je největším světovým exportérem, klesly na nejnižší úroveň za posledních sedm let. |