Původně tento již legendárně se protahující projekt startoval na téměř 400 milionech dolarech, a to byl propočítán na ukončení dodávek v letech 2000 až 2001.
Nynější o 35 procent nižší uvedená suma dokonce ani nepočítá se zdražováním nákladů v průběhu stavby, která v nejlepším případě může začít v letech 2000 až 2001.
To pro české subdodavatele bude těžko únosné, míní zdroj. Celou situaci podtrhuje zatímní neexistence smluv s domácími podniky, zahrnujícími Škodu Praha, Škodu Plzeň, ZVVZ Milevsko a slovenské SES Tlmače.
"Domnívám se, že dodávky pro Šen-tchou zůstanou pouze na papíře a projekt se neuskuteční," zdůraznil.
Proti realizaci dodávek, jež má uskutečnit toto konsorcium vedené Škodaexportem, rovněž hovoří čínská legislativa. Ta totiž zakazuje dovoz bloků tohoto typu s výkonem pod 600 megawattů.
"V brzké době se má vyjádřit čínská Stání plánovací komise," doplnil. Čínská strana však zřejmě sama nemá zájem o výstavbu této elektrárny.
"Šen-tchou je využíváno spíše jako politický bič na prosazování čínských zájmů v ČR, než jako reálný obchodní případ," uzavřel.