otázky a odpovědi

Co znamená povinně smluvní pojištění odpovědnosti z provozu vozidla? Je to totéž, co povinné ručení?
Pojištění odpovědnosti obecně znamená, že pojišťovna přebírá nároky poškozeného vůči tomu, kdo mu škodu způsobil. Tedy v tomto případě vůči motoristovi, respektive majiteli vozu. Zákonem je stanovena povinnost pro určitou skupinu osob se pojistit - to je výraz povinně smluvní. Povinné ručení je zlidovělý název pro povinně smluvní pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Jaké škody se z povinného ručení hradí?

Pojišťovna ze zákona hradí za viníka nehody škody na zdraví nebo v případě smrti, škody na majetku, ušlý zisk poškozeného a náklady právního zastoupení poškozeného. Některé pojišťovny poskytují i plnění nad rámec zákona, například odtah havarovaného vozidla poškozeného i viníka a podobně.

Vztahuje se povinné ručení na všechny škody?

Zjednodušeně řečeno: pojišťovna nebude hradit škodu, kterou utrpěl řidič vozidla, jehož provozem byla způsobena. Z pojištění odpovědnosti nebude například uhrazena ani škoda, za niž pojištěný odpovídá svému manželovi nebo manželce či osobám, které s ním v době nehody žily ve společné domácnosti.

Může si motorista nechat vyplatit škodu zároveň z povinného ručení řidiče, jenž mu způsobil škodu, a z vlastní havarijní pojistky?

Nikoli, je to protizákonné, jedná se o neoprávněné obohacení. Likvidace škody musí být uplatněna z povinného ručení viníka nehody.

K čemu jsou dobré vyšší limity náhrady škod u povinného ručení?

Klient tak má zaručeno, že závazky vzniklé z jím zaviněné nehody uhradí pojišťovna. Nevystaví se tak riziku zadlužení na dlouhá léta dopředu, pokud jím způsobená škoda přesáhne základní částky. Místo standardních pěti milionů korun pro případ škody na majetku a osmnácti milionů korun pro případ škody na zdraví jsou v nejvyšším tarifu často trojnásobné i vyšší sumy.

Musí si majitel auta sjednat povinné ručení, když sice vůz neodhlásí ani neodevzdá státní poznávací značku, ale s vozem nejezdí a má ho například v garáži? Týká se to třeba veteránů?

Povinnost sjednat povinné ručení vzniká nejpozději v okamžiku, kdy se s vozidlem vyjede na veřejnou pozemní komunikaci. Pokud s vozidlem, které ze zákona musí mít sjednáno povinné ručení, nikdo nejezdí, měl by majitel vrátit dopravnímu inspektorátu SPZ, respektive ji uložit do sedmi dnů od zániku pojistné smlouvy, pokud nebyla uzavřena v této lhůtě nová.

Je třeba kvůli sepsání smlouvy o povinném ručení navštívit pojišťovnu?

Není, existuje řada jiných možností. Nejčastější jsou takzvané zelené linky pojišťoven, kam stačí zavolat a pojišťovna pošle za klientem svého obchodního zástupce. U některých pojišťoven lze základní formulář rovněž vyplnit prostřednictvím internetu. Řešením jsou i pojišťovací makléři, kteří dávají na výběr z několika pojišťoven. Naprostá většina dosud sjednaných pojištění je uzavřena na dobu neurčitou a proto se automaticky obnovuje.

Prodraží se uzavření pojistné smlouvy přes pojišťovacího makléře?

Ne, makléři dostávají provizi od pojišťoven, klient zaplatí stejnou cenu jako při uzavření pojistky u přepážky.

Na jak dlouhou dobu se povinné ručení uzavírá?

Délka pojištění záleží na dohodě motoristy s pojišťovnou. Smlouva musí údaj o době trvání pojištění obsahovat.

Je možné v průběhu roku měnit pojišťovnu?

Ano, je však nutné pamatovat na související povinnosti. Například do 7 dnů od zániku pojištění musí být uzavřena nová pojistná smlouva nebo je nutno odevzdat ve stejné lhůtě státní poznávací značku a osvědčení o technickém průkazu na dopravní inspektorát. Vypovězení smlouvy je upřesněno v pojistné smlouvě, obecně lze říci, že při smlouvě na dobu neurčitou je výpovědní lhůta šest týdnů.

Co se stane, když zaplatím pojistné na rok a třeba v březnu ručení zruším. Vrátí se mi pojistné za zbytek roku?

Ano. Pojišťovna je povinna zbytek pojistného vrátit.

Musí s sebou vozit řidič doklad o zaplacení povinného ručení?

Ne, musí s sebou vozit doklad o pojištění odpovědnosti, který mu vystaví pojišťovna. Pokud by ho neměl, může mu policejní kontrola uložit pokutu 500 korun.

Musí motorista, jenž má auto na leasing, přistoupit na uzavření smlouvy o povinném ručení u pojišťovny, kterou leasingová společnost vybere?

Povinnost uzavřít smlouvu o povinném ručení má majitel vozidla, kterým je leasingová společnost. Ta má tedy logicky právo si pojišťovnu vybrat. Lze však uzavřít smlouvu ve prospěch vlastníka - to znamená, že pokud leasingová firma chce, může klientovi umožnit uzavřít povinné ručení ve svůj prospěch.

Platí povinné ručení i v zahraničí?

Ano. Každá pojišťovna, která toto pojištění nabízí, je povinna vydat pojištěnému na jeho žádost takzvanou zelenou kartu. Ta je dokladem o pojištění pro zahraničí a jsou na ní také uvedeny státy, na které se toto pojištění vztahuje. Jsou i státy, které nejsou zařazeny v systému zelených karet.

V těchto případech je nutné zaplatit takzvané hraniční pojištění. Týká se to například Ruska, Běloruska, Litvy nebo Jugoslávie. Seznam zemí, které uznávají zelenou kartu, bývá uveden přímo na kartě.

Vyžadují takzvanou zelenou kartu všechny státy?

V některých státech teoreticky stačí jen potvrzení o úhradě povinného ručení. Ovšem pro jistotu by měl mít každý motorista, jenž překročí hranice, mezinárodní doklad - tedy zelenou kartu.