Otázky a odpovědi aneb Co dělat, když...: Reklamujete v čistírně

  • 1
Nevíte si rady s reklamací? Nechápete, proč byste měli z kabátu odpárat knoflíky? Přinášíme několik odpovědí na problémy, s nimiž se můžete před předáním oděvu do čistírny či po vyzvednutí zakázky často setkat.

Otázka: Odmítl jsem v čistírně převzít bundu, která se při čištění poškodila. Majitelka čistírny mě však odkázala s reklamací na výrobce či prodejce bundy. Čistírna prý za znehodnocení bundy odpovědnost nenese.

Odpověd: Pokud byla bunda v záruční lhůtě, postupovala čistírna správně a zákazník by se měl obrátit s reklamací na výrobce či prodejce.  Nebyl-li však oděv již v záruce, nese čistírna takzvanou objektivní odpovědnost, neboť přijala zakázku k vyčistění, a musí tedy s klientem sepsat reklamační protokol a zahájit kroky k nápravě (finanční náhrada škody či oprava výrobku na náklady čistírny). V případě, že má  čistírna sjednané pojištění, uhradí škodu pojišťovna.

 

Otázka: Koupila jsem si zimní kabát s potahovanými knoflíky. Pracovnice čistírny mi je doporučila odstřihnout. Jinak čistírna kabát k vyčištění nepřijme.

Odpověd: Žádný výrobce knoflíků nedává záruku na jejich odolnost při chemickém čištění. Proto je dobré respektovat doporučení pracovníků čistírny, kteří podle svých zkušeností knofliky posoudí. Shledají-li, že by se mohly poškodit, navrhnou zákazníkovi, ať si je odstřihne. Totéž platí i pro různé přezky či spony. 

 

Otázka: Bunda, kterou chci dát do čistírny, je kombinována z několika různých materiálů. Bojím se, aby se při čištění nezničila.

Odpověd: Podstatné jsou symboly údržby, které jsou na výrobku našité. Je to údaj o technologickém postupu při ošetřování textilií. Ale pozor - řada oděvů sice symboly obsahuje, ale jsou nesprávné. To se týká zejména levného zboží ze stánků. V tom případě se na ně nelze na spolehnout a pokud si člověk takový oděv koupí, riskuje při údržbě jeho poškození. Záleží tedy na zkušenostech pracovnic v čistírně, zda dokážou posoudit kvalitu použitých materálů a případně problematickou zakázku vůbec nepřijmou. 

 

Otázka: Z čistírny jsem si vyzvedl pomačkaný, nevyžehlený oblek. Ta to zřejmě považuje za běžný standard. Je to ale normální?

Odpověd: Není. Existují však oděvy, jejichž konkrétní skladba materiálů, které výrobce použil, zapřičiní, že se oděv zkrabatí a vypadá pomačkaně. Pak to není chyba čistírny. To však rozhodne pouze soudní znalec v oboru textilií.

    

Otázka: Nechal jsem si vyčistit koženou bundu a až doma jsem zjistil, že čištění bylo nekvalitní. Můžu jít nekvalitně provedenou službu reklamovat, i když už jsem si věc odnesl domů?

Odpověd: Službu chemického čistění lze reklamovat do tří dnů od převzetí zakázky. Je však nezbytné přinést výrobek ve stavu, v němž jej čistírna předala zákazníkovi, t.j. označený čistírnou.

 

Otázka: Zimní kabátek jsem si sice po jedné sezoně nošení přinesla z čistírny vyčištěný, ale odřený a vypelichaný na rukávech a v horní části předního dílu. Mám to považovat za dobře odvedenou práci?

Odpověd: Při správném chemickém čistění se odstraní špína a tím vyniknou vady výrobku na exponovaných místech, jimiž jsou například právě rukávy. Posoudit, nakolik se na zvýraznění vad podepsala čistírna, může ovšem jedině soudní znalec.

 

Pramen: Asociace prádelen a čistíren