Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S jednotným jízdným nemáme problém, říká majitel RegioJetu Jančura

  16:17aktualizováno  16:17
Hostem živého diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.tv byl v úterý podnikatel v dopravě Radim Jančura. Čtenáři mu s předstihem poslali téměř sto otázek. Ne na všechny se ale dostalo. Redakce iDNES.cz proto vybrala deset dotazů, které se hojně opakovaly, případně byly podnětné. Radim Jančura je zodpověděl dodatečně.

1.Tick Tack a RegioJet Slovensko

Zeptám se Vás na Vaše (zatím) neúspěšné projekty - Tick Tack a RegioJet Slovensko. Dá se to obrátit do plusu? Nebojíte se, že míra zadluženosti celé Vaší skupiny se pomalu dostává na hranu? Bob
Výsledky RegioJetu na Slovensku mají své odůvodnění. Jednalo se o první rok provozu našich dálkových vlaků na trase Bratislava – Košice a současně, celý rok 2015 jsme bojovali jak s podnákladovými cenami ve státních vlacích IC, tak se zavedením jízdného zdarma ve státních rychlících pro takřka 50 procent cestujících. Za těchto podmínek se ziskově podnikat určitě nedá. Nicméně – situace je dnes už trochu jiná, RegioJet své hospodaření na Slovensku výrazně zlepšuje a naším plánem bylo do konce letošního roku ekonomiku převrátit do plusových čísel. Uvidíme, zda se nám to podaří – vývoj situace na Slovensku je vždycky jeden velký otazník.

Co se týče Tick Tack Taxi – i zde rosteme a důvody našich ztrát z minulých let byly popsány v úterním pořadu Rozstřel. Nicméně skupina jako taková je zisková, naše hospodaření například na rozdíl od Českých drah netrpí předlužením – samotná Student Agency vykázala v roce 2015 zisk přes 220 milionů korun. Všechny naše businessy, kromě dvou uvedených, jsou v zisku.

2.Vlaková linka Praha - Brno

Proč se tak perete o linku Praha - Brno? Nejlepší vozový park mají České dráhy; vlaky Interpanter Railjet a vlaky EC IC a expresy Českých drah. Co chcete zákazníkům nabídnout vy? Staré vagony a repasované vlaky, které v zimě netopí nebo v nich v létě nefunguje klimatizace? V autobusech jste jednička ale ve vlakové dopravě boužel ne. Jirka
Chceme na linku Praha – Brno vstoupit zcela na naše komerční riziko, zatímco České dráhy zde jezdí za dotace – a to často vlaky, které by jinde v Evropě dotovány nebyly. Nabídneme cestujícím naše standardní služby – to znamená kávu a další nápoje zdarma, připojení k internetu zdarma, garanci místa k sezení a další servis.

Nabídneme jim vagony s individuálními obrazovkami a systémem palubní zábavy v sedačkách a nabídneme jim to, co většina zákazníků dneska denně využívá na dalších trasách, jako je například Praha – Ostrava – Košice. Jako novinku se chystáme nabídnout také přepravu jízdních kol. Naše vlaky budou určitě zcela srovnatelné s tím, co nabízejí České dráhy a určitě cestujícím nabídneme lepší servis a řadu dalších výhod.

3.Jednotné jízdné a dotace

Kdybyste dostal na starost nějaký regionální dotovaný vlakový spoj, museli by si cestující kupovat jízdenky vaše, nebo byste uznával i jízdenky jiného dopravce nebo integrovaného systému daného kraje, takzvané jednotné jízdné? Jiří Halfar

Kolik dostáváte od státu jako dopravce jezdící na vlastní riziko (komerční) na doplatcích jízdného za studenty a hendikepované cestující v železniční přepravě? To asi tedy není čistě komerční podnikání, že? Zvědavej Jarda
Se vzájemným uznáváním jízdenek a integrovanými tarify nemáme problém. Jsou to ČD, kdo celou záležitost zdržuje. Už dávno dostalo vedení ČD od řídícího výboru za úkol připravit v tomto ohledu příslušné smlouvy a neodehrálo se v tom vůbec nic. Pokud bude existovat transparentní férový systém, určitě nemáme problém být jeho součástí. Zároveň ale i stávající situace neukazuje, že by to byla nějaká překážka pro cestující. Těch na železnici přibývá – a to zejména díky soukromým dopravcům jako je RegioJet, který na pěti linkách dokázal například za první letošní pololetí přilákat na železnici o stovky tisíc cestujících více než České dráhy s více než sedmi tisíci spoji denně.

Stát RegioJetu vyplatil v roce 2015 za nařízené slevy kompenzace ve výši 38 milionů korun. Odráží to samozřejmě i to, jak je RegioJet například u studentů oblíbený a do jaké míry mu dávají přednost. Kompenzace za nařízené slevy vyplácí stát stejně všem dopravcům provozujícím komerční spoje – tedy i ČD na trase Praha – Ostrava. Na druhé straně společnost RegioJet odvedla za rok 2015 státu do státního rozpočtu na přímých a nepřímých daních, poplatku za dopravní cestu a dalších odvodech více než 122 milionů korun. Celkem tak stát z tržeb z běžné hospodářské činnosti RegioJetu za rok 2015 ve výši 779 milionů korun získal přibližně 84 milionů korun, což je přibližně 10,8 procenta tržeb.

4.Lokálnější linky

V poslední době jsem si všiml, že z některých tras po zaintegrování naprosto vymizely některé „rychlé“ spoje. Třeba do Neratovic nebo Mělníka. Autobusy z města, které má 20 až 30 tisíc obyvatel, pak zastavují v každé vesnici a cesta se tím opravdu prodlouží. Neuvažoval jste o vstupu na některé linky z Prahy třeba i do Kladna či Příbrami? Samozřejmě s omezeným servisem. Jan
Do budoucna se díváme i na autobusové linky, které by mohly propojit například i regionální okresní centra s krajskými městy nebo Prahou, ale vyloženě do příměstské dopravy zatím neuvažujeme vstoupit. I v tomto případě by se jednalo o linky na vzdálenost nad sto kilometrů.

5.Konkurence na silnici

Souhlasíte s názorem, že autobusové podnikání Regiojetu může být snadno rozdrceno příchodem nového silného hráče, například německého Flixbusu? Ten postupně začíná obsluhovat města, kam jezdí i Regiojet, naposledy takto přibral Liberec. Milan Ž.
Zatím se neukazuje, že by příchod dalších dopravců – včetně Flixbusu naše podnikání nějak zasáhl. I na linkách, kde panuje nejvyšší konkurence, jako je například Praha – Berlín zaznamenáváme meziroční přírůstek počtu cestujících asi dvacet procent. Konkurence je pro nás motivací a určitě jsme schopni nabídnout lepší služby a získat další zákazníky. Růst našich busů je toho důkazem.

6.RegioJet na Slovensku

Čo bráni Regiojetu zaradiť obdobné autobusové spojenie medzi Žilinou a Bratislavou podobne ako už existujúce spojenie Bratislava - Banská Bystrica? Je to tým, že táto trasa pretína štyri kraje a nechcú vás tam pustiť? Stanislav
Na Slovensku – přestože nás neustále brzdí nejrůznější politické a populistické překážky typu jízdné zadarmo apod. - neustále naše aktivity rozšiřujeme. Chceme od prosince spustit naše vlaky na trase Bratislava – Brno – Praha. Aktuálně jsme také na Slovensku spustili – v premiéře – zatím ojedinělý projekt naší úzké spolupráce s SAD Humenné, SAD Prešov a Bus Karpaty a díky našim partnerům jsme otevřeli síť spojů, které napojily východoslovenská města, jako jsou například Prešov, Humenné, Vranov, Snina, Bardejov, Svidník, Stropkov, Stará Ľubovňa a další na naše vlaky RegioJet do Bratislavy a České republiky. Pořád se snažíme naše služby na Slovensku rozšiřovat.

Trasu Žilina – Bratislava jsme zatím vnímali jako čistě vlakové spojení. Na většině úseků je rekonstruovaná a současně vedle vede dálnice. Pomalé autobusové spojení by v tomto mělo jen malou šanci.

7.Jihomoravské koleje

Jižní Moravu zatím těžce ovládají České dráhy a každodenní cestování je utrpení, tedy pokud vlak vůbec jede. Vím, že se momentálně řeší trasa Bratislava - Brno - Praha. A co opačný směr? Břeclav či Hodonín - Ostrava? Silvie
Dobrý den, chystáme se a máme zájem právě v souvislosti s trasou Praha – Brno napojit i Břeclav, Hodonín nebo Moravský Písek našimi vlaky na Prahu. To je aktuálně naše priorita. Věříme, že se nám podaří tyto spoje od prosince zavést.

8.Koleje na Valašsku

Jak to vypadá s vlaky RegioJet přes Vsetín. Dočkají se někdy obyvatelé Valašska (a pokud ano, kdy asi), nebo je tam nějaký problém, kvůli kterému již nejde tato spojení realizovat? Honza K
Na trasu přes Valašské Meziříčí, Vsetín se díváme, ale zatím řešíme aktuálně trasu Bratislava – Brno – Praha. Nicméně Vsetín je součástí našich úvah do budoucna - i zde je ale zásadní, že každé dvě hodiny zde jede dálkový vlak ČD, na který pobírají od státu dotace. Buď stát tyto dotace zruší a otevře volnou férovou soutěž, kde se utkají dopravci bez dotací, jako je tomu na trase Praha – Ostrava, nebo by měl vyhlásit na tyto spoje výběrové řízení.

9.Taxi na pražské letiště

Co říkáte na to, jak dopadlo výběrové řízení na provozování taxi operátora na Pražském letišti, které jste nevyhrál a které bylo jedním z vašich cílů. Jak vůbec vidíte další budoucnost taxislužby Tick Tack v Praze nadále? Dana
Soutěž proběhla transparentně a byla vedením letiště organizovaná naprosto profesionálně. Kdyby takto byly organizovány výběrová řízení i v minulosti, mohlo letiště navíc získat za 5 + 2 roky dalších 330 milionů korun navíc. My jsme nakonec do finální cenové úrovně nešli, vzhledem k tomu, že by to bylo na úkor našich řidičů a kvality, na které bychom museli tyto náklady přenést.
I přesto jsme dnes na letišti významným hráčem, jsme první volbou zejména pro české klienty, kteří vyžadují kvalitu a využívají toho, že naše ceny za kilometr začínají na 18 korunách.

10.Trasa Český Krumlov - České Budějovice

Je něco nového v kauze dopravy mezi Českým Krumlovem a Českými Budějovicemi? Martin
Bohužel, zatím je situace stejná – to znamená, že nám kraj chce zakázat přepravu cestujících na vnitrokrajském úseku z Českého Krumlova do Českých Budějovic. Určitě pomůže apelovat na krajský úřad a jihočeského hejtmana, aby se celou věcí zabývali a řešili ji tak, že my nebudeme jako dopravce diskriminování a cestující nepřijdou o službu, kterou využívají, a za kterou kraj neplatí ani korunu. Snažíme se i my, aby toto spojení bylo zachováno.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.