1 Proč Španělé ziskovou Telefóniku ČR prodávají?
Důvodů je zřejmě více. Španělská Telefónica S.A. má vysoké dluhy a zbavuje se aktiv na méně významných trzích. Soustředí se naopak na hlavní trhy - Španělsko, Velkou Británii, země Latinské Ameriky. Prodejem své dcery v Česku sníží své závazky o 2,685 miliardy euro a splní tak cíle ve snižování dluhu, k nimž se zavázala na konci loňského roku. Na mateřskou firmu dopadla zejména dluhová krize ve Španělsku. PPF je navíc silný investor.
2. V jaké je Telefónica ČR kondici?
V kontextu dalších trhů Telefóniky je nadále velmi zisková, v Česku měla ke konci září 5,1 milionu zákazníků mobilních služeb. Nicméně mateřská společnost usoudila, že pro ní nemá strategický význam zdejší aktivity držet. Český trh jednoduše není zajímavý. Telefónice ČR klesají rok od roku zisk i tržby a nejnovější letošní výsledky (leden až září) tento trend potvrdily. Za tři čtvrtletí vydělala firma 3,7 miliardy a celoroční zisk bude opět meziročně nižší. Za loňský rok firma vydělala 6,8 miliardy korun, v roce 2011 celkem 8,7 miliardy a v roce 2010 kolem 12,3 miliardy korun. "Nicméně nové tarify Free výrazně napomohly ke zpomalení či zastavení negativního vývoje," dodává analytik Cyrrus Tomáš Menčík.
3 Co přinese obchod skupině PPF?
Podle některých je důvod prostý - chce vydělat. Přes klesající zisky stále jde o velmi ziskový byznys, navíc se značným přesahem do českého hospodářství i veřejného sektoru. Důvodem může být i to, že Telefónica je výrazně zakořeněná ve státní sféře. Je klíčovým dodavatelem telekomunikačních služeb pro státní správu i státní podniky jako Česká pošta nebo ČEZ. Navíc Kellner v Česku nemá žádný skutečně velký podnik, přitom před časem ohlásil návrat do českého prostředí. Nákupem Telefóniky ČR se miliardář vrací do nejvyšších pater českého byznysu. Z něj fakticky odešel na začátku letoška, když prodal podíl v Generali PPF Holding a tím i Českou pojišťovnu. Z podílu včetně dividend získal 73 miliard korun.
4 Jaké budou hlavní úkoly nového vlastníka?
Česká pobočka je fakticky bez dluhů, a tak se nemusí oddlužovat. PPF určitě bude chtít stabilizovat marže a ziskovost. Ty postupně klesají a bude nutné optimalizovat náklady. Firma už nicméně šetří, jedním z posledních úsporných kroků je dohoda na sdílení mobilních sítí s jedničkou na trhu T-Mobilem. Není vyloučeno ani další propouštění. Je otázka, jak se nový majitel postaví k investicím do nových technologií. Další cenové revoluce nebudou na pořadu dne, spíše půjde o stabilizaci tržeb a cen. Je pravděpodobné, že PPF nakoupila, aby později zase prodala. "Je třeba si uvědomit, že PPF je private equity investor, který většinou nakupuje za účelem dalšího prodeje. U Telefóniky může být doba investice delší než je pro private equity firmy standardní," myslí si Menčík.
5 Co bude dál se značkou O2?
Značka se určitě brzy změní. Dohoda s Telefónikou sice PPF umožní ještě čtyři roky užívat značku O2, nicméně dá se očekávat, že Kellnerova skupina už nebude chtít do podpory této značky investovat. Jak se bude jmenovat, zatím PPF neuvedla.