Dálnici D8 prodražuje obtížný terén. Na snímku tunel Libouchec.

Dálnici D8 prodražuje obtížný terén. Na snímku tunel Libouchec. | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Otevřené dálnice letos trhnou délkou rekord

  • 60
Jednomu řidiči uběhne pod koly automobilu na každý kilometr 812 milionů korun, zatímco druhému jen 357 milionů. Ten první pojede po nové dálnici D8 z Ústí nad Labem do Německa, ten druhý po D11 z Poděbrad do Hradce Králové.

Proč takový rozdíl? Proč mají Severočeši o tolik dražší dálnici než Východočeši? Zatímco D8 zdolává stoupání obtížným terénem v Krušných horách, D11 se v klidu klikatí rovinou v Polabí.

"Celá ta trasa jde skoro z polovičky náročným terénem – je buď na mostech, estakádách, nebo v tunelu," vysvětluje šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman, proč vyšla "dé osmička" o tolik dráž.

Paradoxně nejlevnější úsek dálnice v Česku leží také na této dálnici, ale mezi Prahou a Lovosicemi, kde jeden kilometr vyšel na 112 milionů.

"Tam to zase bylo extrémně levné. Cenu neurčují jen mosty, ale i počty křižovatek a odpočívadel, přeložky silnic nebo železnice," vysvětluje ředitel Laušman.

Málo peněz na silnice
Oba nové úseky – hradecký i ústecký – se otevřou těsně před Vánocemi. Dohromady mají oba nové úseky 66 kilometrů a tolika nových kilometrů autostrád najednou se čeští řidiči ještě nikdy nedočkali. A vypadá to, že hodně dlouho zase nedočkají.

Přitom obě velké politické strany, ODS a ČSSD, před volbami lákaly voliče slibem, že budou ročně dávat do dálnic sto miliard korun.

Ve skutečnosti je to polovina, a to se ještě dálnice o sumu dělí se stavbou a údržbou všech ostatních typů silnic, železnic a vodních cest.

Další nové úseky jsou skoro hotové
V Česku je dnes zhruba šest set kilometrů dálnic, plán počítá s tisícovkou. Při průměrné ceně 350 milionů za jeden kilometr to znamená, že na dokončení záměru je potřeba ještě alespoň 140 miliard korun.

Už v příštím roce se mají otevírat další nové úseky, tentokrát na Moravě a ve Slezsku na dálnici D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem, která se po úplném dokončení v roce 2009 promění v D1.

"Tím spojí Česko od západu po východ. Takže cestu z Rozvadova na německé hranici do Bohumína na polské hranici řidiči zvládnou za rekordní čtyři a půl hodiny," říká Laušman.

Nejvíce nejasností tak zůstává kolem jihočeské dálnice D3. Ve středních Čechách stále není zřejmá její trasa přes Posázaví. V jihočeské části sice už jsou vykoupeny pozemky, ale zase není jasno kolem peněz – kromě státu mají totiž dálnici platit i soukromé firmy.