Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ovocné čaje se chlubí cizími plody

aktualizováno 
Čeští výrobci ovocných čajů klamou zákazníky, protože jim nabízejí v cenové relaci do dvaceti korun v nálevových sáčcích směsi, které neodpovídají zobrazení na obalu ani názvu výrobku.
Čeští výrobci ovocných čajů klamou zákazníky, protože jim nabízejí v cenové relaci do dvaceti korun v nálevových sáčcích směsi, které neodpovídají zobrazení na obalu ani názvu výrobku. Třeba čaje označené jako Lesní směs nebo Lesní plody překypují na krabičce jahodami, ostružinami, malinami i borůvkami ve velmi působivých barvách, ve skutečnosti tvoří základ jejich složení ibiškový květ, jablko, šípek a aromatické látky. Některé jsou ještě doplněny pomerančovou kůrou, pomerančovým oplodím, černým bezem nebo černým rybízem. Tedy vesměs plodinami, které by v borech nebo smrčinách nevypátral ani bystrozraký. Spotřebitele mohou producenti značek, jako jsou Zlatý šálek, Ideal, Tea CZ Fruit, Vitto Tea a další, uvádět v omyl bez postihu až do konce roku, protože vyhláška ministerstva zemědělství o značení potravin z prosince 2000 striktně nařizuje soulad mezi složením potravin a jejich značením až od 1. ledna 2002. "Chutí i vůní náš čaj odpovídá názvu Lesní směs, což je v souladu s platnými českými zákony," prohlašuje Vladimír Procházka z balíren Douwe Egberts v Praze. Nejpřesvědčivěji voní levné ovocné čaje jen do chvíle, než jsou sáčky přelity vařící vodou, za pár okamžiků obvykle hrneček ztratí aroma zcela Zato z krabičky zavane kouzlo lesa ještě dlouho potom, co z ní zmizela poslední porce. "Vůně vyprchá z levných ovocných čajů rychle s párou, ale rozhodně by neměla pronikat do obalů," uvádí Helena Valentová, specialistka z Ústavu analýzy potravin při Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. "Všechny ovocné čaje této cenové skupiny mají přibližně stejné složení. Dominantní je množství ibiškového květu, protože ten nejlépe barví i udržuje chuť," přiznává Jaroslava Dlouhá z Lerosu Praha "Nakyslá chuť ibišku někomu přebije i chuť třeba lesních plodů, která se do směsi dostane z aromatických látek. Většina lidí si však stejně ovocný čaj osladí a ještě dochutí." Ovocný čaj Ideal vyrábí balírna Dukát ve Zlíně. Její ředitel Zbyněk Skopalík připouští, že přísnější pravidla kupujícím pomůžou v orientaci na trhu. "My bychom rádi balili do sáčků Lesní směsi jahody i borůvky, ale pak bychom se dostali s cenou tak vysoko, že bychom neměli šanci v obchodních řetězcích. V tvrdé konkurenci teď rozhoduje jen a jen cena Ale od ledna bude jiná situace a vydělá na tom zákazník." Krůček vpředu oproti konkurenci jsou ke spotřebitelům poctivější výrobci, jako třeba Jemča Jemnice, protože mezi symboly na obalu nechybí šípek, květ ibišku, pomeranč ani jablko.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
V doplňku na podporu erekce našla inspekce látku, která je jen na předpis

Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla v doplňku stravy pro podporu erekce s názvem MAXXES nepovolenou látku sildenafil, která může být pouze v...  celý článek

Pražští celníci zajistili tisíce párů padělané obuvi.
Celníci u Sapy zabavili přes dva tisíce párů padělaných bot za 7,5 milionu

Celníci zabavili u pražské tržnice Sapa více než dva tisíce párů padělků sportovní obuvi. Sklad v bývalé betonárně Zapa byl plný kartonových krabice s obuví...  celý článek

Ilustrační snímek
Test školních brašen: Dobrá má i hrudní popruhy, stojí hodně přes tisícovku

Kdysi školákům stačil nosič z drátů, dnes se na aktovky používají nejmodernější technologie. To ovšem neznamená, že jsou všechny stejně kvalitní. MF DNES...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.