Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úřad vyjasnil prodeje přes sociální sítě. Oznámení o EET se jim nevyhne

  11:17aktualizováno  11:17
Prodejci kosmetiky nebo třeba doplňků stravy, kteří nabízejí zboží na sociálních sítích, musí v některých případech vyvěsit informační oznámení, že podléhají EET. Podle některých názorů je to problém třeba na Twitteru, kde musí být zpráva stručná. Finanční správa upřesnila, že stačí obrázek.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Ve druhé vlně nás kontaktovalo několik obchodníků, kteří inzerují své zboží přes Facebook nebo jiné sociální sítě. Obracejí se na nás s tím, že i oni by měli označit Facebook oznámením, že evidují. Podle našich právníků to není pravda, nicméně Finanční správa nám opakovaně sdělila, že je nutné, aby Facebook byl označen,“ říká Josef Rafaj, ředitel společnosti Red Eggs, která provozuje službu SMS EET.

Problém se podle něj v praxi týká prodejců firem, které působí v přímém prodeji, jako je Avon, Amway, Zepter, Herbalife či Oriflame.

„Vzhledem k limitovanému počtu znaků není technologicky jednoduché vymyslet, jak takové oznámení má vypadat. Jsme v začarovaném kruhu,“ sdělil s tím, že stejnou povinnost mají i inzerenti zboží přes další sociální sítě, například Twitter, Instagram nebo Pinterest. Obzvlášť přísná se zdá podmínka zejména u Twitteru, kde se příspěvky autora musí vejít do 140 znaků.

Podle vysvětlení Finanční správy odpověď není jednoznačná, záleží na typu platby. V případě dobírky, přestože tato platba podléhá EET, informační oznámení být nemusí. „Jelikož umístění informačního oznámení v místě tržby, tedy při dodávce zboží zákazníkovi, není možné, nebude v takovém případě Finanční správou vyžadováno,“ sdělila mluvčí FS Petra Petlachová.

Jiná situace by byla, pokud by daný prodejce přímo pomocí sociální sítě nabízel online platbu kartou či obdobným prostředkem. „V takovém případě by bylo nutné informační oznámení na daných stránkách umístit, ať už v textové formě nebo například formou obrázku,“ vysvětlil úřad.

Pokud by to možné nebylo, nebude hrozit za neumístění oznámení sankce. V takovém případě však musí dotyčný v případném správním řízení prokázat, že umístění nebylo z povahy věci možné.

S problémy jsme se nesetkaly, tvrdí oslovené firmy

Dotázané firmy, které se zabývají přímým prodejem, tvrdí, že se s problémy na sociálních sítích nesetkaly a odvolávají se na to, že prodejci si legislativu musí hlídat sami, protože podnikají na sebe.

„Společnost Amway nezaznamenala žádné komplikace od našich prodejců. Všichni naši prodejci jsou vlastníky podnikání a oni si musí prověřit, zda splňují všechny právní náležitosti,“ uvedla ředitelka Ildiko Dikošová. Podobně se vyjádřila společnost Oriflame.

„Naši konzultanti nejsou naši zaměstnanci a nemáme k nim žádné závazky. O tomhle nevím. Prodejci Oriflame linkují na naše webové stránky a funguje to potom jako e-shop. Produkty se kupují rovnou,“ řekla Lucie Panchartková.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.