Rozdíly mezi Prahou a kraji se kvůli krizi prohlubují.

Rozdíly mezi Prahou a kraji se kvůli krizi prohlubují. | foto: Profimedia.cz

Pád ekonomiky prohloubil rozdíly mezi Prahou a ostatními kraji

  • 67
Oslabení ekonomiky by mohlo ještě více zvětšit rozdíly v životní úrovni mezi Prahou a zbytkem země. Na výraznou propast upozornilo nové vydání studie MasterCard Česká centra rozvoje, na jejímž vypracování se podílela Vysoká škola ekonomická. Podle srovnání nedosahuje osm českých krajů ani poloviny životního standardu, který je v Praze.

Podle ekonomů se přitom v příštím roce mohou nůžky mezi hlavním městem a zbytkem země ještě více rozevírat.

"Krize dopadá především na exportéry a průmyslníky, obávám se tedy, že na to více doplatí právě regiony, zejména ty závislé na automobilovém průmyslu. Ostatně i data z trhu práce ukazují, že se více propouští v regionech než v Praze," vysvětluje analytik Jan Vejmělek z Komerční banky.

Studie zohledňuje především vývoj nezaměstnanosti, investiční pobídky, délku života lidí a další sociální a ekonomické ukazatele. Za rok 2009 se přitom na druhém místě umístil Středočeský kraj, jehož motorem jsou právě automobiloví výrobci v Mladé Boleslavi a Kolíně.

"Bude hodně záležet na tom, jak se ve finále projeví krize na těchto velkých firmách. Může se stát, že příští rok se tento region výrazněji propadne," upozorňuje René Wokoun z VŠE, jeden z autorů studie.

Toho jsou si vědomi i zástupci kraje zaslíbeného automobilům. "Určitě se nás to může dotknout, byť zatím Škoda i TPCA si vedou dobře. Naší snahou je podporovat i další odvětví, abychom nebyli závislí jen na autech," uvedl Marcel Chládek, náměstek středočeského hejtmana pro oblast regionálního rozvoje.

Bez dálnice se nedaří

Za svůj důležitý úkol považuje získat prostředky od ministra dopravy na dokončení rychlostní komunikace R6 na Karlovy Vary. "To by pomohlo oživit Rakovnicko, které z hlediska kraje výrazně zaostává," dodává Chládek.

jak si krajestojí

1. Praha                    88,9
2. Středočeský          52,0
3. Jihomoravský        50,7
4. Plzeňský                47,8
5. Pardubický            46,6
6. Královéhradecký   46,0
7. Jihočeský              42,9
8. Olomoucký            40,8
9. Vysočina               40,6
10. Liberecký            40,5
11. Moravskoslezský 40,2
12. Zlínský                 39,8
13. Karlovarský         37,1
14. Ústecký               35,5

Pozn.: číslo ukazuje celkové bodové hodnocení, maximum je 100. Pramen: studie MasterCard

Právě nedostatečné silniční a železniční napojení svého regionu zmiňovali zástupci krajů jako největší překážku rozvoje. Kvůli špatné dopravní dostupnosti prý například vadne Zlínský kraj, naopak dokončení dálnice na Hradec Králové pomohlo oživit východní Čechy.

Na chvostu celého průzkumu se ocitl Karlovarský a Ústecký kraj.

"V těchto regionech se kombinují ekonomické problémy se sociálními. Svou roli hraje vysoká míra nezaměstnanosti a také nižší kvalifikace a vzdělání lidí," popisuje profesor Wokoun. "U Varů je dalším problémem jejich odlehlost," dodává.

Utlumení ekonomiky pak tyto regiony dále poškodí. "Máme dlouhodobě problémy, je tak dané, že jsme na ekonomické výkyvy více citliví," říká mluvčí hejtmana Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta