Airbus A350-900 v barvách Lufthansy.

Airbus A350-900 v barvách Lufthansy. | foto: Lufthansa

Ropa zlevňuje benzin, aerolinky si však drží ceny letenek

  • 116
Ropa zlevňuje a spolu s ní ceny benzinu a nafty. Touto logikou se však neřídí letecké společnosti. Ty s palivovými příplatky odmítají hýbat. Na snižování cen se zatím nechystají ani cestovní kanceláře, protože netuší, jak dlouho levná ropa vydrží.

Aerolinky po celém světě začínají silně vydělávat na klesajících cenách ropy. Ačkoliv její cena za poslední měsíce spadla o desítky procent, na cenách letenek se to zatím prakticky neprojevilo a drží si stále vysoké palivové příplatky.

„Ptali jsme se všech aerolinek, zda nezlevní letenky, když šla ropa s cenou výrazně dolů. Tvrdí, že mají zajištěné ceny ropy, zlevňovat tak nemohou,“ vysvětlil Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. Když šly ceny ropy nahoru, většina aerolinek oznamovala zvýšení palivového příplatku prakticky okamžitě.

Někteří dopravci nechtějí komentovat, jak se bude cena jejich letenek dál vyvíjet. „Cena se neodvíjí jen podle ceny ropy, ale hlavně podle situace na trhu,“ řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Vliv konkurence se projevuje na linkách, kde z Prahy létají alespoň tři dopravci – například do Dubaje ceny spadly už pod pět tisíc korun.

Podle mluvčího Českých aerolinií Dana Šabíka došlo ke zlevnění už dříve. „V září jsme změnili systém řízení cenotvorby, nové tarifní podmínky trend klesajících cen ropy už zohledňují. V této chvíli České aerolinie další změny cen letenek nechystají,“ řekl Šabík.

Pokles cen zatím nepocítili ani prodejci letenek. Potvrzují, že se palivové příplatky, které tvoří často i desítky procent ceny letenky, zatím nemění. „Oproti létu došlo naopak u některých dopravců k jejich zvýšení. Nečekám, že by letenky teď zlevnily, zvláště před sezonou,“ říká Pavel Němec ze společnosti HRG Czech Republic.

Kolik stojí pohonné hmoty v okresech. Mapa

Ceny ropy sledují bedlivě i cestovní kanceláře. Ty totiž mají u leteckých zájezdů cenu navázanou právě na cenu paliva, ale platit za lety budou dopravcům až v létě. „V tuto chvíli je ještě brzy promítat tyto vlivy do cen zájezdů. Změny nastanou nejdříve na přelomu února a března,“ říká marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma. Pro cestovky jde o mimořádně citlivou věc i proto, že se čím dál více snaží prodávat zájezdy levněji co nejdéle dopředu a nemohou si dovolit, aby následně nabídly nižší cenu později, než nabízí teď v rámci akcí typu first minute.

Ropa a z ní vyráběný letecký petrolej (kerosin) tvoří u aerolinek zásadní náklad, například u Ryanairu, největší evropské nízkonákladové společnosti, se výdaje na palivo podílejí na všech nákladech ze 45 procent.

Aktuální ceny přitom padají k 60 dolarům za barel, což je nejnižší cena od roku 2010. Za poslední dva týdny klesla o více než třináct procent, což přináší nemalé úspory a zároveň to tlačí nahoru ziskovost aerolinek. Tento trend se už odrazil v jejich akciích, které se vydaly také vzhůru. Například u Ryanairu přidaly díky úsporám způsobeným levnějším palivem akcie za poslední měsíc téměř 12 procent, výrazně tedy překonaly celý trh.

Aerolinky však svazuje jedno paradoxní nebezpečí – zajištění proti vysokým cenám ropy. Kvůli němu totiž platí za kerosin víc, než kolik by podle tržní ceny musely. Například podle agentury Bloomberg se Singapore Airlines zajistily na cenu 116 dolarů za barel petroleje. Analytici současně varují, že levný kerosin může výrazně snížit tlak aerolinek na snižování nákladů, v době dražší ropy to může přivést dopravce do velkých potíží.