Síť nabízí pestrý sortiment plněných sendvičů, panini, sladkého a slané pečiva

Síť nabízí pestrý sortiment plněných sendvičů, panini, sladkého a slané pečiva | foto: Tomáš Lysoněk, MF DNES

Do bitvy pekařů o Česko vpadli Belgičané, na Kladně mají obří mrazák

  • 151
Nejdřív čerpací stanice, teď i velká města. Belgická pekárna Panos v Česku expanduje se sítí rychlého občerstvení. Stojí za ní největší tuzemský výrobce pečiva ze zmrazených polotovarů.

Začalo to v roce 2013 prvními pobočkami na čerpacích stanicích. Pak přišla první samostatná pobočka v pražských Jinonicích a rozšiřování sítě ve velkých městech. Dnes má Panos pět velkých kamenných prodejen v Praze a Brně a deset poboček na bývalých čerpacích stanicích Lukoil (dnes MOL). Poslední pobočka přibyla v Praze loni a plánům není konec.

Za tichou českou expanzi stojí belgická pekárenská společnost La Lorraine, která Panos vlastní a sama provozuje. Síť nabízí pestrý sortiment plněných sendvičů, panini, sladkého a slané pečiva.

„V oblasti baget je silná konkurence. Subway, Bageterie Boulevard – to jsou ty největší jména, které jsou na tomto trhu. Proto tato část trhu je poměrně plná. Zatímco tyto dva řetězce se zaměřují na velká obchodní centra, případně hodně exponovaná místa v centrech měst, pro konkurenta může být cesta například na větších nádražích, kde je také vysoká koncentrace lidí,“ hodnotí růst nové sítě občerstvení analytik Home Credit Michal Kozub.

Za nejdůležitější body strategie rychlého občerstvení považuje správné načasování a kvalitní výběr vhodné lokality.

Originalita jako klíč

„Trh není přesycený, možná jen určité lokality. Některé koncepty, které zde působí, plánují expanzi. Některé spíše stabilizují svoji pozici na trhu a zaměřují se například na vylepšení marketingových aktivit sítě,“ říká výkonná ředitelka České Asociace Franchisingu Petra Ritschelová.

Hodně záleží také na originalitě nabízeného sortimentu. Třeba konkurence v hamburgerech je považována za jednu z nejtvrdších. Jiné oblasti však mají mezery.

„Například UGO včetně saláterie je příkladem toho, že dobrý koncept, který najde díru na trhu, může velmi dobře fungovat. V Česku se hodně rozvíjí lokální koncepty. Například velmi oblíbený je Banh-mi-ba, který v Praze nabízí typické vietnamské bagety,“ říká Michal Kozub.

Zda uspěje belgické pečivo, je zatím otázkou. Firma výsledky prodeje nezveřejňuje.

Česká dcera belgické La Lorraine je největším tuzemským výrobcem pečiva ze zmrazených polotovarů. La Lorraine Bakery Group otevřela v roce 2014 v Kladně údajně největší mrazák na pečivo v Evropě. To skupině umožňuje zásobovat stovky obchodních provozoven po celém Česku. Její roční produkce pečiva dosahuje přes 23 000 tun.

Do Česka chtějí další

„Společnost, původně součást tuzemských Delta Pekáren a belgického holdingu Vanelor, se v roce 2008 stala členem mezinárodní pekařské skupiny La Lorraine Bakery Group, což umožnilo její další rozvoj - zejména v oblasti technologií a výrobních postupů,“ říká o sobě La Lorraine.

Zamíchat, vykynout, zmrazit. Jak vznikají bagety pro celou republiku

Zatímco v oblasti pekárenského trhu dominuje, v konkurenci fast foodů působí Panos spíše jako nováček.

Jak uvádí obchodníci, nemusí jít o jedinou novinku na fast food trhu. „Již delší dobu zvažuje několik amerických konceptů vstup na náš trh. Protože počáteční investice je v řádu několika set tisíc dolarů, najít vhodného partnera pro rozvoj sítě je poměrně časově náročné,“ dodává Petra Ritschelová.