Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálniční známky skončí do roku 2019. Nový kupon bude k dostání on-line

  16:59aktualizováno  16:59
Řidičům osobních aut a dodávek do 3,5 tuny od roku 2019 skončí pravidelný rituál strhávání staré a lepení nové dálniční známky. Poplatku za použití dálnic se ale nevyhnou, jen ho budou platit, podobně jako například Slováci či Maďaři, hlavně přes internet.

dálniční známka | foto: MAFRA

Ministerstvo dopravy chce přeměnit dálniční známky z papírových na elektronické. Počítá s tím materiál, který úřad už odeslal do meziresortního připomínkového řízení. Stát si od nového systému slibuje hlavně úsporu nákladů i zjednodušení pro řidiče. Současně očekává, že skončí problém s paděláním dálničních známek, kterých jen loni celníci odhalili přes tisíc. Stát ročně vybere na dálničních známkách přes 4 miliardy korun.

Slováci ruší papírové dálniční známky. Češi si počkají nejméně tři roky

„Dálniční poplatek zůstane podle našeho návrhu ve stejné výši,“ sdělil iDNES.cz mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Ušetří se především na nákladech na tisk dálničních známek a jejich distribuci: tisk vyjde ročně na 30 milionů korun, distribuce zhruba na čtvrt miliardy korun. Stát odhaduje v materiálu úsporu nejméně šest až osm procent. Na Slovensku, kde elektronické dálniční známky platí od letošního ledna, jsou optimističtější: mluví až o pětinové úspoře.

Systém by měl fungovat prakticky stejně jako na Slovensku: řidič si přes internet koupí roční známku pro svoji registrační značku a kamery umístěné na mýtných branách ho vyfotí. Systém zjistí, zda je u značky zaplacen poplatek. Pokud ano, fotku smaže. Pokud zjistí jízdu bez zaplacení, celníci zahájí správní řízení. Novinkou je i to, že řidič už nebude muset vozit doklad o pořízení známky.

Dálniční krabičky v osobních vozech nebudou

Plán počítá s tím, že budou i místa, kde se může roční poplatek zaplatit fyzicky, především za hraničními přechody. Zprvu ale stát bude nabízet opět jen varianty na kalendářní rok či měsíc nebo 14 dní. Později by mělo být možné koupit si časový poplatek na 365 dní od libovolného data. Kdo si nyní například pořídí auto až v červnu, musí platit dálniční známku stejně za celý rok.

Letošní známky vypadají takhle:

Systém má i možné nedostatky – například při silném sněžení může docházet k nalepení sněhu a nečistot na značku a ta nebude viditelná, materiál zmiňuje i možnost, že si řidiči budou měnit značky.

„I přes nižší spolehlivost identifikace vozidel vlivem špatného rozpoznání registračních značek v případě znečištění nebo nepříznivých povětrnostních podmínek, se dá očekávat zlepšení kázně ze strany příležitostných uživatelů zpoplatněných komunikací,“ uvádí ministerstvo.

Materiál současně definitivně opouští model, který se ještě v roce 2010 zdál reálný – dát do každého auta palubní jednotku jako do kamionu a používat ji místo dálniční známky a později i k placení mýta pro osobní auta.

Skončí padělání papírových známek

Stát si od elektronického systému slibuje i snížení počtu lidí, kteří jezdí po zpoplatněných silnicích bez známek. Loni celníci odhalili přes 25 tisíc takových případů, letos za první tři měsíce počet přistižených rostl o čtvrtinu.

Fotogalerie

Důvodem k zavedení elektronických známek je i problém s padělateli papírových dálničních kupónů. Loni jich Celní správa zadržela zhruba tisíc, i letos zachytila přes velkou změnu podoby dálničních známek další padělky. „V budoucnu by mohla ztráta z příjmů, z důvodu rozšíření kvalitních padělků, dosáhnout až stovek milionů korun. Vzhledem k narůstající kvalitě padělků i přes neprolomení všech bezpečnostních prvků, lze předpokládat prohloubení tohoto problému,“ uvádí materiál.

S elektronickými známkami nemá problém ani opozice. „Po dlouhé době, kdy se ministerstvo soustředilo na zvyšování represe, přichází s dobrým návrhem, který zjednoduší platbu dálničních známek a zvýší tak komfort pro cestující. Zavádění moderních technologií do dopravy by mělo pokračovat také v častějším využívání proměnných elektronických značek reagujících na aktuální stav dopravy. Vzhledem k rychlosti práce ministerstva dopravy se obávám, že změn se dočkáme až za několik let,“ říká exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.