Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parfémy jsou v Česku drahé

  10:41
Kosmetika velkých značek znamená v rozpočtu Čechů větší průvan v peněžence než ve Francii nebo v Německu. Například koupit parfém na pařížské Champs-Elysées vyjde o třetinu levněji než v Česku. Za luxus se stále na Východě platí více, i když důvody pro vyšší ceny pominuly.

Nadsazených cen v Česku využívají internetoví obchodníci. | foto: Miroslav Machek

Z ojedinělého průzkumu MF DNES v parfumeriích v Paříži a Praze vyplývá, že za cenu tří parfémů koupených v Česku ve Francii pořídíte čtyři. To znamená, že v domovské zemi značek jako Chanel, Dior nebo YSL, kde lidé vydělávají v průměru třikrát více, stojí drahé voňavky často až o třetinu méně. Na cla se přitom dovozci už vymlouvat nemohou a posilující koruna by měla parfémy spíše zlevňovat.

GRAFIKA:
Jaké jsou rozdíly v ceně

Místní zástupci hlavních parfumerií v Česku, francouzského Marionnaudu a Sephory a českého Fannu, se hájí, že oni jako obchodníci se drží daných cen výrobců a co nejvíce se je snaží sladit s těmi západními. Výrobci a výhradní dodavatelé pak tvrdí, že doporučené ceny jsou po Evropě sice stejné, ale ne povinné.

Levnější Západ
Zákazník, který cestuje, to vidí jasně. Například jedna z nejprodávanějších vůní pro muže i ženy CK One od Calvina Kleina vychází v menším balení na 784 korun i na slovutné a jedné z nejdražších tříd Evropy Champs-Elysées. V Česku však stojí 1060 korun.

Už před dvěma lety, kdy do ČR přijel zakladatel největšího francouzského řetězce parfumerií a evropské dvojky Marionnaud Marcel Frydman, zdály se mu ceny v Česku divné.

"Dovozci se chovali bizarně. Klidně prodávali o dvacet procent dráž než v Itálii nebo Francii, ačkoli Češi nemají tolik peněz. Neuvěřitelná hloupost. Prý museli vykázat zisk za každou cenu, klidně na úkor obratu. Letos se ceny srovnaly a snad je to i mojí zásluhou,“ uvedl v listopadu roku 2004 pro časopis Týden.

Jenže ceny se nesrovnaly. Jeho zástupce v ČR Franck Experton, který v kosmetice pracuje už 35 let, přiznává, že místní ceny jsou zhruba o desetinu nad německým průměrem.

"Sám bojuji s hlavními dodavateli velkých značek, aby dali řád cenové džungli. Je to tu dražší hlavně kvůli dovozu a malému trhu. Třeba proti německému trhu je rozdíl o deset procent. Ale příští rok se přiblížíme na pět procent,“ slibuje zlevnění. "Některé ceny jsou tu ale i nižší, přitom nové trhy vyžadují více komunikace,“ popisuje.

Je pravda, že všechny obchody velkých řetězců vznikly až v posledních pár letech. Znamenalo to velké investice do prostor, lidí a do reklamy. "Je mi jasné, že když cena půjde dolů, trh se zvedne,“ vysvětluje Experton, proč chce zlevnit. Ví dobře, co ceny dokážou. Marionnaud loni poprvé otevřel jako jediný výprodejový obchod se slevami až 50 procent. Obrat prodejny se zpětinásobil.

Jeden z výhradních dodavatelů desítky značek anonymně vysvětluje, že parfémy dostávají od výrobců s doporučenou maloobchodní cenou, stejnou po celé EU. I když není povinná, nepsané pravidlo pro kamenné obchody je - držet se jí. Znamená to, že koupí parfém od dodavatele a přičtou k němu 100 až 140 procent marže. Nejde o čistý zisk. Do ceny se promítá drahý pronájem obchodů v centrech měst, reklama, personál.

"Pokud jde o oficiální trh, jsou ceny pro jednotlivé země stanovovány přímo výrobcem. Nesouhlasím však s paušálním tvrzením, že všechny toaletky jsou v Česku dražší,“ říká mluvčí českých parfumerií Fann Magda Hradilová.

Podle ní vychází srovnání cen v rakouském Marionnaudu a v českých Fann příznivěji pro některé toaletní vody: Gucci Envy Me za 81 eur proti 2390 korun, Lacoste Pink stojí 50 eur proti 1499 korun a Givenchy Very Irrestible je za 39 eur proti 1160 korun. Jde tedy zhruba o stejnou cenu. Ve Francii velká konkurence nutí obchodníky jít s cenou dolů.

V Česku využívají nadsazených cen k velké zlobě kamenných prodejců internetoví obchodníci. Bez prodavaček, bezpečnostních služeb a obchodů se spokojí s nižší marží. "Vysoká režie se nás netýká. Nakupujeme od domácích i zahraničních dodavatelů a velké množství nám umožňuje snížit cenu. Je to i věc šikovnosti,“ uvedl anonymně jeden ze zástupců internetového obchodu.

V Česku prodává parfémy desítka internetových prodejců. Fakticky však na klasickém obchodě parazitují. "Lidé vše vyzkoušejí u nás a koupí na internetu, personál to demotivuje. Vždyť bez nás by prodej přes internet nebyl,“ podotýká obchodní ředitelka řetězce Sephora Ilona Konrádová. Přesto však oficiálním kamenným řetězcům ročně roste prodej vůní o deset procent. A během prosince je to trojnásobek průměrného měsíce.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...