Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupte si domů kus Paříže. Město se zbavuje starých „kočičích hlav“

  18:08aktualizováno  18:08
Francouzská metropole začala letos prodávat tisíce tun dlažebních kostek, kterými byly dříve vydlážděné její ulice. Místní podnikatelka Margaux Sainte-Lagueová si jich pořídila pět tun. Teď je prodává turistům a sběratelům. Vyčištěná a ozdobená kostka přijde na 60 nebo 80 eur, pozlacená varianta na 150 eur.

Paříž, Place de la Concorde. | foto: Profimedia.cz

„Pařížské dlažební kostky zaujaly hodně lidí včetně turistů,“ říká Patrick Marchetti, který má na starosti středisko, kde se kostky třídí a čistí. „Jsou levné a mají své kouzlo,“ dodal pro agenturu Bloomberg.

Marchetti odhaduje, že Paříž prodá asi tři miliony tun dlažebních kostek. Ty byly nalezeny v několika vrstvách pod chodníky během stavebních prací.

Město se ale nechce zbavit všech svých „kočičích hlav“. Okolo Vítězného oblouku i náměstí Place de la Concorde zůstanou, stejně jako na slavné ulici Champs-Elysées. Tam byly dokonce vyleštěny a repasovány do jemnějších a pravidelnějších tvarů, příjemnějších pro auta, kola, kočárky a vysoké podpatky.

Většinu kostek z městského skladu nakoupily malé firmy, které s ními chtějí dláždit příjezdové cesty a terasy. Metr čtverční stojí 8 eur, tuna 40 eur. Pokud se každý rok zpod asfaltu vyzvedne 10 tisíc tun kostek, ročně by jejich prodej mohl do městské kasy přinést 400 tisíc eur. Tímto tempem by zásoby vydržely na tři století.

Žulová vzpomínka na květen 1968

Pět tun nakoupila i firma podnikatelky Margaux Sainte-Lagueové Mon Pave Parisien (Moje pařížská dlažební kostka - pozn. red.). Zatím nemá vysoké tržby, dosud prodala 50 kostek. Vyčištěná a ozdobená kostka přijde na 60 nebo 80 eur, pozlacená varianta na 150 eur.

Francouzská firma Mon Pavé Parisien vydělává na prodeji starých kostek, které dřív dláždily pařížské ulice.

Francouzská firma Mon Pavé Parisien vydělává na prodeji starých kostek, které dřív dláždily pařížské ulice.

Zákazníci jsou různí - od čínských nevěst až po francouzské emigranty do USA, kteří vzpomínají na své mládí a protesty v květnu roku 1968, kdy se dlažební kostky během celostátních stávek házely na policisty. Jeden ze tří produktů, které Sainte-Lagueová prodává, totiž nese květen 68 v názvu. Podnikatelka teď chce své zboží prodávat v luxusních buticích a obchodech se suvenýry blízko historických památek ve městě.

Její firma ilustruje, jak funguje takzvaná kruhová ekonomika, kterou podporuje francouzská vláda, Evropská komise a některé stavební firmy s cílem ušetřit energii pomocí recyklace a opětovného používání věcí a materiálů.

Ve větší míře ji chce aplikovat stavební firma Eiffage SA, která plánuje recyklovat materiály použité při veřejných pracích v cementačním agregátu. Největší evropský dodavatel stavebních materiálů Cie de Saint-Gobain zase začal spolupracovat s recyklační firmou Paprec Group, aby mohl při výrobě nových produktů použít stará vyřazená okna.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.