Pařížská ulice, Praha

Pařížská ulice, Praha | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Luxusu v Pařížské ulici krize prospěla, ubylo ale zákazníků z Ruska

  • 62
Ekonomická krize obchodu s luxusním zbožím prospěla. Tržby z prodeje některých luxusních hodinek v pražské Pařížské ulici, výkladní skříni slavných světových značek, rostly během krize za rok i dvouciferným tempem. Movití lidé začali kousky za stovky tisíc skupovat jako investici.

Růst prodejů za krize překvapil dokonce i Tamaru Kotvalovou, která se luxusu věnuje už 19 let. Patří k hlavním tvářím Pařížské, její firma Carollinum této ulici nyní kraluje spolu s Luxury Brand Managementem Michaely Maláčové, manželky finančníka Zdeňka Bakaly. Kotvalové Carollinum zastupuje celkem 15 šperkařských a hodinářských značek včetně proslulých jmen Patek Philippe a Rolex. Zaměstnává 40 lidí, provozuje čtyři obchody. Kromě letiště jsou jen v Pařížské.

Obchodníci s luxusem si na krizi nestěžují, zato je letos poškodila politika – mezinárodní sankce způsobily odliv ruské klientely. Razie, kterou policisté provedli na jaře v rámci vyšetřování kauzy Nagyová u jednoho z konkurentů Carollina, pro změnu vystrašila Čechy.

„Nákupní třída pak žila několik měsíců jen z turistů. Naštěstí se vše vrátilo do normálu,“ říká majitelka Carollina v rozhovoru pro MF DNES. Letošek si nakonec chválí. „Nepatří k nejlehčím, ale jsme spokojení.“

Odliv ruských zákazníků nahradili turisté z Kazachstánu a Ázerbájdžánu. Přibylo i turistů z Asie navzdory komplikované vízové politice. A hlavně se vyplatila sázka na lokální klientelu. „Ta je jistotou, turisté přijet mohou i nemusí,“ podotýká Kotvalová. Carollinum zřejmě splní letošní plán desetiprocentního růstu tržeb po loňských bezmála 400 milionech korun.

Tamara Kotvalová se teď soustředí jen na hodinky a šperky, z odbočky do módního světa se vrátila. Po pěti letech fungování zavřela letos svůj módní obchod Simple Concept Store. „Snažili jsme se uspořádat do jednoho obchodu módní značky podle konceptů, které na Západě fungují, jako berlínský The Corner nebo 10 Corso Como v Miláně. Jde o obchod, který žije módními přehlídkami nebo výstavami designu, prodává umělecké kousky, obrazy, parfémy, časopisy. Odráží, co se ve světě děje,“ vysvětluje.

Příliš rychlý svět módy

Svět módy se řídí rychlejším tempem než svět hodinek a šperků. Bylo třeba nakoupit kolekci z každé sezony a vyprodat ji během tří až čtyř měsíců. To se neobejde bez slev.

„Někdy jdete až pod nákupní cenu, přitom investice do značkového obchodu stojí až desítky milionů,“ podotýká obchodnice. Soudí, že tento koncept zatím v Česku předběhl dobu. „Jsme konzervativnější národ. Dáváme přednost prověřeným hodnotám, zboží, které je trvanlivé a je investicí, zato móda podléhá trendům.

Navíc francouzské módní značky, na které jsme se zaměřili, u nás znali a kupovali spíše turisté, kteří se radovali, že našli kolekce, které byly jinde vyprodané. Jen třetina zákazníků byli Češi.“ Kromě turistů z Asie či Rusů tu nakupovali Slováci. „Některé klientky z Bratislavy chtěly i zboží zasílat poštou,“ dělí se o zkušenosti Kotvalová. Tuto kapitolu nepovažuje za ztrátovou. „Jsem velmi ráda, že jsem mohla více proniknout do světa módy. Je to živý svět, kde stále musíte být ve střehu a krok před konkurencí. Překvapilo mě však, že ta investice nebyla tak finančně zajímavá, jak jsem si představovala.“

Hodinky jsou na českém trhu větší jistotou. Prodává je převážně českým zákazníkům, v databázi má už víc než dva tisíce klientů. „Jsou to většinou velmi úspěšní lidé. Organizujeme pro ně společenské akce i návštěvy manufaktur.“ Češi nákupy zvažují Prodej je nevypočitatelný. Někdy se celý den neprodá nic, jindy desatery hodinky. Nejprodávanější jsou značky Patek Philippe a Rolex. Nákupy začínají na desítkách tisíc, ale častěji jsou v řádech statisíců. S tím rostou nároky. „Čeští zákazníci patří podle našich dodavatelů k jedněm z nejnáročnějších na světě. Každý nákup důkladně zvažují, požadují maximum informací. Nejde jen o technické znalosti, chtějí vědět, jestli je to výhodná investice. Naši prodavači na to musí být schopni při výkladu, který může trvat až tři hodiny, odpovídat,“ říká Tamara Kotvalová.

Během krize se zvedl zájem o dražší značky, do obchodu si našli cestu vedle investorů i sběratelé výjimečnějších kousků značek A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin, Roger Dubuis a zmíněných Rolex a Patek Philippe.

A jak se jí podařilo přesvědčit tradiční švýcarské rodinné značky, že jí svěřily zastoupení v Česku? „Získali jsme si je i bez hodinářské minulosti hlavně nadšením a energií. Pomáhá také, že působíme v Praze, která je díky Karlu IV. tak krásná a navštěvovaná, že tu dodavatelé chtějí být. Jsem jim zavázaná, snažíme se pracovat podle jejich představ a nezklamat je,“ popisuje Kotvalová.

Že je nadšení v oboru důležité, potvrzuje i Jan Kotrbáček z realitní společnosti Cushman & Wakefield, který v realitách pracuje čtrnáct let. „Bez lidí se zanícením pro věc, kteří byli schopni přesvědčit značky a zajistit jim obchodní prostory, by to nešlo. Pařížská by bez nich asi vypadala jinak.“

Dnes patří Pařížská pro mezinárodní luxusní značky k nejatraktivnějším ulicím v Evropě. Podle Kotrbáčka tam vzrostly ceny nájmů za poslední tři roky o 25 procent. Zájem o obchody mají nejvěhlasnější jména. „Když se klenotnictví Tiffany & Co. nebo obuvník Jimmy Choo rozhodli otevřít první obchod ve střední Evropě, šli do Pařížské. Louis Vuitton tam za svého 17letého působení třikrát zvětšil prodejnu. Začínal na 100 m2 a letos otevřel prodejní prostor o 850 m2. Je to jeden z jejich největších obchodních domů v Evropě společně s Paříží a Vídní,“ dodává.

Obchodníci s luxusem se rozhlížejí, jak ulici „nafouknout“. „My jsme už nakročili do boční ulice obchodem Rolex na rohu Široké a Pařížské, ta se bude logicky v budoucnosti rozšiřovat do bočních ulic,“ říká Kotvalová. Carollinum se chystá do dvou let otevřít další tři obchody.

Fakta

Jak prosperuje Carollinum Loni dosáhl obrat společnosti Carollinum takřka 400 milionů korun. Nyní prodávají 15 hodinářských a šperkařských značek. Mají kolem 40 zaměstnanců a čtyři obchody, tři nové jsou rozpracované do dvou let. Prodávají pouze v Praze v Pařížské ulici a na letišti.

Kotvalová neobchoduje jen s hodinkami a šperky, je spolumajitelskou společnosti na dovoz luxusních autolaků a garážové techniky Standox, kterou založil její manžel v roce 1992. Tato společnost obratem předčí Carollinum o sto milionů. „Typ podnikání je tam samozřejmě jiný. Během krize jsme zaznamenali propad, ale tehdy jsme investovali do náboru lidí do ekonomického úseku. Po krizi jsme zaregistrovali veliký nárůst, čili se to vyplatilo. Expandujeme. Rozšířili jsme investici do Kazachstánu a chystáme se jít do Běloruska. Máme smlouvy se společnostmi jako Porsche a Mercedes, tím pádem s jejich servisy,“ doplňuje.

Kotvalová sní o rodinné společnosti, která „tady bude po generace“. Má tři děti a dvě už jdou v jejích stopách. „Začínají v prodeji. Je důležité, aby se naučili získat důvěru lidí. Komunikace je v podnikání jedna z nejdůležitějších věcí, samozřejmě kromě studia ekonomiky a řízení. My jsme po revoluci získávali zkušenosti z nuly, říká se však, že děti to mají těžší, když podnikání přebírají po rodičích. Uvidíme,“ říká Kotvalová. Inspiruje se v rodinných firmách svých dodavatelů ze západní Evropy, ale i ze starší československé historie.

„Ráda bych navázala na období první republiky. Děláme vše pro to, aby se tradice a principy obnovily. Myslím si, že jako země se máme dobře. Těžko se měly generace našich rodičů a prarodičů, kteří bojovali za svobodu. Když si stěžujeme, jak se máme špatně, pak mě příběhy mého táty vracejí na zem,“ dodává.