Majitelé elektromobilů v Norsku jsou osvobozeni od dálničních poplatků a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích.

Majitelé elektromobilů v Norsku jsou osvobozeni od dálničních poplatků a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

  • 55
Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

V osmadvaceti zemích Evropské unie, Norsku a Švýcarsku se za leden až červen prodalo 72 201 elektromobilů, z toho v severské zemi 16 990.

Vláda v Oslu totiž elektromobilitu štědře podporuje. Kdo si pořídí „elbil“ - jak Norové elektromobil nazývají - je osvobozen jak od pětadvacetiprocentní DPH, tak dovozní daně a ekologického poplatku.

V zemi, kde jsou auta o 50 až 100 procent dražší než třeba v Německu, je tak elbil finančně velice výhodný. Například oblíbený E-Golf od Volkswagenu vychází zhruba o 80 tisíc norských korun (240 tisíc korun českých) levněji než běžný model, napsal německý deník Handelsblatt.

Parkování i pohon zdarma

Majitelé elektromobilů v Norsku navíc neplatí dálniční poplatky a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. Nabíjecí stanice, jež jsou také zadarmo, se nacházejí v blízkosti městské či obecní radnice, u čerpacích stanic pohonných hmot a rovněž na četných firemních parkovištích. Celkem jich je kolem 1 730 s více než 6 700 zásuvkami.

Každý pracovní den dojíždí Nina Haugová-Eideová z lázeňského městečka Son do 50 kilometrů vzdáleného Osla, kde pracuje jaké personální šéfka jedné PR agentury. Jízdu si užívá i v dopravních špičkách, protože její vůz jezdí na elektřinu. A to znamená, že může používat i jízdní pruhy určené pro autobusy městské hromadné dopravy.

„Ve srovnání s řidiči, které předjíždím, ušetřím každý den minimálně půl hodiny,“ pochvaluje si dvaačtyřicetiletá matka čtyř dětí. „Odhaduji, že jenom na provozních nákladech ušetříme zhruba 30 tisíc korun ročně,“ říká Nina.

A do servisu také nemusí zajíždět příliš často. Její luxusní verze vozu Tesla S na jedno nabití ujede kolem 500 kilometrů. „Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.


Elektromobil