Srovnání cen radní pravděpodobně schválí. Pokud to neudělají, bude mít pražský magistrát potíže s antimonopolním úřadem, který už na hlavní město kvůli rozdílným cenám za parkovací karty zatlačil.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na magistrát poslal dokument se svým verdiktem. Podle původního ceníku, který rada schválila na červencovém zasedání, by mohlo dojít ke zvýhodňování některých podnikatelů nebo k nedovolené veřejné podpoře.
"Snížení ceny bych uvítala. Navrhovali jsme ho už dříve. Vnímám to jako podporu podnikatelů ze strany města," reagovala náměstkyně primátora Markéta Reedová, která chtěla prosadit snížení ceny už před schválením původního ceníku.
O vyrovnání poplatků se už delší dobu snaží i sami podnikatelé. "Byl by to rozumný krok," prohlásil jeden z nich Vladimír Jelínek. Zároveň však připojil kritiku: "Celý systém je tak nedokonalý, že se tímhle nic nespraví."
Kritická je i Dana Mušková. "Srovnání cen je první krok, za ním ale budou muset následovat ještě další změny," upozornila. Domnívá se, že magistrát by měl změnit také systém vydávání karet pro obyvatele. "Není možné, aby si parkovací kartu nemohl koupit ten, kdo v dané oblasti nemá trvalé bydliště, přitom ale má platnou nájemní smlouvu," je přesvědčena.
Někteří živnostníci jdou ve svých úvahách ještě dál – parkovací zóny by úplně zrušili. "Podle mě by bylo nejlepší, kdyby byl zaveden jednotný poplatek pro celé město a řidiči by si koupili kartu a mohli pak jezdit po celé Praze," uvažuje Jelínek.
Při určování cen za parkovací karty znevýhodnil magistrát podnikatele kvůli tomu, že mívají k dispozici více aut než živnostníci. Nevýhodu mají i lidé, kteří si koupili druhé auto – za první zaplatí sedm set, ale za druhé už sedm tisíc korun.
Obyvatelé se s placenými zónami těžce smiřují. Kvůli jejich stížnostem dokonce hrozilo, že se termín zahájení provozu placených zón posune.