Některé úvěrové smlouvy musí klient číst takřka s lupou. Ilustrační foto.

Některé úvěrové smlouvy musí klient číst takřka s lupou. Ilustrační foto.

Pasti poskytovatelů úvěrů: miniaturní písmo a zkratky v textu

  • 15
Nebankovní poskytovatelé úvěrů dávají svým klientům podepsat podmínky, které by normálně zabraly přes 40 stran. Díky miniaturnímu písmu je ale zmenší až na dvě strany. Mimo to text často obsahuje zkratky. Nepozorné klienty pak překvapí například nečekaně velké pokuty za prodlení.

S třináctitisícovým platem si padesátník ze severu Moravy nabral během dvou let úvěry se splátkami téměř za deset tisíc korun hned u několika úvěrových společností, které se nad jeho mzdou vůbec nepozastavovaly. Pak prodělal mozkovou mrtvici. I když dnes chodí do práce šest dnů v týdnu, musel už několikrát k soudu a bere antidepresiva.

Je možné, že kdyby si při uzavírání úvěrových smluv přečetl pořádně podmínky, do podobné situace by se nedostal. Jenže u některých společností by musel mít lupu a hodiny času.

Vyplývá to z průzkumu organizace Člověk v tísni, který hodnotil rizikovost některých úvěrů od nebankovních institucí. Jejich zákazníky tvoří většinou ti, kterým odmítají kvůli rizikovosti půjčit banky.

Dvě strany podmínek? Ve skutečnosti pětačtyřicet

Například u společnosti Profi Credit zabírají smluvní podmínky dvě strany A4, napsané jsou však velikostí písma zhruba 3,5 bodu. Běžně používané písmo má přitom velikost 12, tedy více než trojnásobnou. Pokud by se text tedy napsal běžným písmem, zabral by 45 stránek. Podle autorů výzkumu jsou tyto podmínky nečitelné.

"To, co dostane klient, je vytištěné v profesionální tiskárně a jde to bez problémů přečíst. Pokud si to někdo vytiskne doma na inkoustové tiskárně a na špatný kancelářský papír, může to mít rozmazané. Odmítám, že by naše smluvní podmínky byly nečitelné," uvedl mluvčí Profi Creditu Filip Souček.

Ještě o kousek delší podmínky má Home Credit, ale osmačtyřicetistránkový normovaný elaborát zmenšil "jen" osmkrát – na šest stran.

"Obsahuje obrovské množství zkratek. Text pak spíš připomíná matematický příklad, a pokud člověk nemá mozek jako počítač, měl by mít na přečtení aspoň dva dny," říká autor výzkumu Daniel Hůle.

A zdůrazňuje, že by si měl člověk čas k přečtení opravdu najít. Například kvůli takzvané rozhodčí doložce. Pokud v podmínkách je, žadatel o úvěr podepíše, že souhlasí s tím, aby případné spory řešil člověk nebo instituce vybraní úvěrovou společností. Ve většině případů jde o specializované rozhodčí společnosti nebo advokáty, ale ve smlouvě může být kdokoliv. A proti jeho verdiktu není odvolání. Pro toho, kdo úvěr nabízí, je to velmi výhodné.

"Rozhodčí doložky teď dokonce začínají používat i banky," upozorňuje vedoucí ostravské Poradny ve finanční tísni Zdeňka Svobodová. Autoři výzkumu našli rozhodčí doložku u čtyř ze šesti úvěrů, kterými se zabývali. U jedné ze zbývajících firem ji pak zřejmě přehlédli.

"Ve smluvních podmínkách rozhodčí doložku máme, ale ještě nikdy jsme tohoto institutu nevyužili k exekuci a bereme ji jako naprosto krajní řešení," uvedl Ondřej Holoubek ze společnosti Provident Financial.

Podle pravidel výzkumu měla ve výsledcích rozhodně být. Hůle totiž zdůrazňuje, že při hodnocení jednotlivých úvěrů vždy vycházel z nejhorší možné varianty, kterou smlouva umožňuje. Například Home Credit si tak může účtovat za každý den prodlení se splátkou stokorunovou sankci. V reálu to podle mluvčí společnosti Evy Řimnáčové tak není.

"Ve smluvních podmínkách je jasně stanoveno, že společnost je oprávněna smluvní pokutu nebo úrok z prodlení po klientovi zcela nebo zčásti nepožadovat," vysvětlila.

"Prakticky je to jinak"

Podobně argumentuje zástupce nejhůře hodnocené společnosti Profi Credit. Zatímco Člověk v tísni upozorňuje na možnost, že při nesplácení půjčky překročí sankce za rok desetinásobek půjčené sumy, Profi Credit tvrdí, že to bude maximálně 1,8násobek.

"Prakticky to funguje jinak, než pan Hůle čte ze smlouvy," hájí se mluvčí společnosti Filip Souček.

"Je možné, že zatím nejsou sankce uplatňovány v plné výši. Ale pro nás byly při sestavování žebříčku důležité sankce, které smlouva umožňuje," oponuje Hůle.

"S rostoucím počtem nezaměstnaných lidí neschopných úvěry splácet budou stoupat náklady úvěrových společností. Ty pak můžou začít možnosti smluv plně využívat," dodal.

Průzkum se zaměřil i na srovnání sumy, kterou člověk přeplatí při řádném splácení úvěru. Nejhůř dopadl Provident Financial, za třicetitisícový úvěr zaplatí jeho uživatel po roce přes padesát tisíc korun. To je asi desetinásobek sumy, kterou by odevzdal za úvěr bance.

V průzkumu chybí GE Money Multiservis, jedna z největších společností, která nebankovní úvěry nabízí. Autoři průzkumu ji vyřadili, protože používá stejné obchodní podmínky jako mateřská banka GE Money Bank.