Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úřad dopravního regulátora nemá lidi. Brzy ho čekají klíčová rozhodnutí

  10:39aktualizováno  10:39
Bezkonkurenčně nejmenší úřad v Česku má dva zaměstnance. Jeho šéf Pavel Kodym je oficiálně ve funkci od dubna a jeho jedinou podřízenou je zatím právnička. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře ale může už za pár měsíců výrazně ovlivnit železniční byznys v Česku.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejnovější instituce na seznamu tuzemských úřadů vznikla kvůli požadavkům Evropské komise a má zajistit rovné podmínky pro všechny dopravce, hlavně na železnici. A už teď řeší desítky problémů.

Pavel Kodym, bývalý ředitel Drážního úřadu

Pavel Kodym, šéf Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře

Vznik úřadu provázela politická hra. Vláda nejprve odmítla jmenovat Kodyma, přestože zvítězil ve výběrovém řízení. Ministerstvo dopravy proto vypsalo druhou soutěž, jenže i tu vyhrál Kodym a vláda kapitulovala. „Když jsem jednou kandidoval, neváhal jsem se zúčastnit i podruhé. Škoda jen, že tím opakováním došlo ke zpoždění ve jmenování. Teď čas chybí,“ říká Kodym.

Rozpočet 35 milionů a zaměstnanci nikde

Naráží tím na fakt, že úřad začal fungovat podle zákona 1. dubna, ale neměl vůbec čas připravit například výběrová řízení na zaměstnance. Těch má mít postupně až 25, přičemž roční rozpočet by se měl pohybovat kolem 35 milionů korun. Část lidí měla přejít z Drážního úřadu a Drážní inspekce, ukázalo se ale, že často nesplňují podmínky, například co se týče vzdělání.

„Nechci hned obsadit všechna místa, spíše postupně. Rád bych zde dal také příležitost absolventům,“ dodal Kodym. Proto nemá ani zástupce – zastupováním hodlá pověřovat některého zaměstnance.

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře sídlí v suterénu ministerstva dopravy, brzy ho však čeká stěhování do pronajatých prostor v Myslíkově ulici. Vládní dislokační komise žádné vhodné kanceláře v majetku státu nenašla, proto povolila pronájem od soukromých majitelů. Smlouva je zatím na tři roky s možností prodloužení.

„Není dobré, abychom byli ve stejné budově jako ministerstvo dopravy a České dráhy,“ vysvětlil Kodym, který dříve působil jako šéf Drážního úřadu a poté pracoval v Českých drahách v odboru kolejových vozidel. „Byla to pozice, která neměla strategický význam, v tomto ohledu jsem zcela nezávislý,“ podotkl Kodym.

Letiště i tramvaje

Úřad nyní řeší mimo jiné dvě správní řízení, v nichž České dráhy napadají připravované Prohlášení o dráze. To je zásadní dokument pro provoz na železnici, který každoročně vydává Správa železniční dopravní cesty.

Kodym nicméně zjišťuje, že do jeho kompetence spadají rovněž neželezniční dráhy, tedy například tramvajové tratě. Musí tak třeba povolovat výluky pro dopravní podniky.

K povinnostem Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře patří i kontrola způsobu, jakým letiště jednají s aerolinkami o cenících za služby, nebo spory provozovatelů evropského elektronického mýta s provozovateli různých mýtných systémů. Většinu práce ale bude mít na železnici.

Největší vytížení čeká úřad v září, kdy se objeví finální návrhy jízdních řádů Správy železniční dopravní cesty a úřad bude muset řešit stížnosti dopravců, na které nezbude na tratích místo. Velké spory se dají očekávat hlavně kvůli trase Praha–Brno–Břeclav, kam chce výrazněji vstoupit RegioJet. Dají se však také očekávat námitky nákladních dopravců, že nemají místo na trati nebo že musí za dopravní cestu platit příliš.

Vyhlídky drážního regulátora přesto nejsou zcela jasné. Do vlády totiž nedávno zamířil materiál, který počítá s vytvořením jednoho velkého regulačního úřadu pro všechna síťová odvětví, tedy i železnici. Vznikne ale nejdříve za sedm let.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.