Antimonopolní úřad začal monitorovat palivové příplatky cestovních kanceláří, především způsob jejich zvyšování. Největší cestovní kanceláře zdražují příplatky většinou ve stejný den a o stejnou částku. Odmítají však, že by šlo o kartel.
"Je pravda, že uvedený trh podobně jako řadu dalších monitorujeme," uvedl Filip Vrána z tiskového oddělení. Více však odmítl říct. "Jsme teprve na začátku," vysvětlil.
Antimonopolní úřad začal cestovky zkoumat sám, nikoliv na udání či podnět. "Sledujeme, co se na trhu děje, a pokud máme důvod, tak začneme situaci sledovat," dodal Vrána. Důvodem může být porušení zákona o hospodářské soutěži. Monitoring trhu je podle něj prvním stupněm vyšetřování, pak by nastalo šetření a případně správní řízení.
SOS: Zdražování ve stejnou chvíli je podezřelé
Krok antimonopolního úřadu vítá Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), které proti oddělování příplatků od cen zájezdů dlouhodobě bojuje.
"Zvýšení palivového příplatku se s ohledem na růst ceny ropy dalo očekávat. Pokud však ve stejný okamžik zvýšilo palivový příplatek o totožnou částku více cestovních kanceláří, je to minimálně podezřelé," říká právnička SOS Jana Teplá.
Největší cestovní kanceláře však tvrdí, že zdražení ve stejnou chvíli a o stejnou částku je logické, a podezření z kartelu odmítají.
palivový příplatek | barel ropy | |
březen ´06 | 490 | 1 479 |
duben ´06 | 590 | 1 692 |
červenec ´06 | 790 | 1 724 |
srpen ´06 | 990 | 1 738 |
říjen ´06 | 1 250 | 1 325 |
duben ´07 | 990 | 1 372 |
květen ´07 | 1 190 | 1 395 |
srpen ´07 | 1 390 | 1 540 |
listopad ´07 | 1 590 | 1 599 |
březen ´07 | 1 790 | 1 672 |
květen ´07 | 1 990 | 2 069 |
Pozn.: údaje v korunách
"Dá se předpokládat, že smlouvy cestovních kanceláří s leteckými dopravci jsou ohledně palivového příplatku velmi podobné," vysvětlil mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. "O výši poplatků rozhodujeme nezávisle na konkurenci, vzhledem k našemu postavení je ale možné, že nás pak ostatní kopírují," říká Stanislav Zíma z největší české cestovní kanceláře Exim Tours.
Výše palivových příplatků cestovních kanceláří je ovšem zahalená neprostupnou mlhou. Zda cestovky po klientech chtějí skutečně tolik, co požaduje letecká společnost, nelze nijak ověřit. Smlouvy jsou totiž tajné a dopravce ani cestovní kanceláře je nechtějí zveřejnit.
V minulosti se MF DNES podařilo získat kopii smlouvy nejmenované aerolinky s cestovní kanceláří. Letecká firma vybírala příplatek zhruba 150 korun na cestujícího v době, kdy už si cestovní kancelář účtovala 990 korun.
Palivové příplatky navíc v posledních letech rostly podstatně rychleji než ceny ropy na světových trzích přepočtené na koruny.
Cestovní kanceláře naposledy zvýšily palivové příplatky na sklonku května, při letech po Evropě se platí už 1 990 korun navíc k ceně letenky. Je to však zhruba polovina toho, kolik zaplatí na příplatku cestující na pravidelných linkách Českých aerolinií.
Větší cestovka, větší příplatek
Velké rozdíly panují i mezi jednotlivými cestovkami. Většinou platí, že čím větší cestovka, tím vyšší poplatek. Například za let do Bulharska s cestovní kanceláří Balkan Travel zaplatíte příplatek 790 korun, při letu s Čedokem však už 1 990 korun.
Zatím prvním případem, kdy se státní úřady zabývaly palivovými a dalšími příplatky, byla loni Česká obchodní inspekce. Kontrola skončila desítkami pokut. Cestovky však napadly rozhodnutí u soudu a ten dosud nerozhodl.