Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Řetězce ukously pekárnám část trhu, pekaři proto zřizují vlastní prodejny

  1:00aktualizováno  1:00
Příchod zmrazeného a rozpékaného pečiva před pár lety znamenal pro tradiční středně velké a malé pekárny tvrdou ránu. Kvůli možnosti řetězců dopékat pečivo přímo na prodejně přišly podle odhadů Svazu pekařů a cukrářů až o čtvrtinu odbytu. Pekárny však našly možnost, jak si výpadek vynahradit. Místo dodávek do řetězců stále častěji otvírají vlastní prodejny.

(ilustrační snímek) | foto: Marie Stránská, MAFRA

„Obchodníci rozpékaným pečivem vzali pekárnám část trhu, a tak si musí pekaři zajišťovat prodeje sami,“ popisuje trend předseda Svazu pekařů a cukrářů (SPaC) Jaromír Dřízal. Zatímco řetězce se tak díky rozpekům staly v podstatě výrobci, pekaři jsou stále častěji zároveň i obchodníky.

Na vlastní prodejny sází dlouhodobě třeba pelhřimovská pekárna Adélka. „Máme 23 prodejen a udáme skrze ně více než třetinu produkce. V některých segmentech, jako je třeba cukrařina, je to sto procent,“ říká šéf firmy Roman Teisler. Aby byly výrobky čerstvé, je podle něj nutné zavážet obchody třikrát denně, a omezit se tak na maximální okruh padesáti kilometrů od pekárny.

Nejen v hlavním městě mají silné zastoupení například prodejny pekařství Ječmínek či pekárny Kabát, v Pardubickém a Královéhradeckém kraji je to zase lanškrounská pekárna Sázava a vysokomýtský Nopek, na jižní Moravě pak židlochovická Karlova pekárna, která provozuje jednu prodejnu dokonce i v Praze.

Podle kvalifikovaného odhadu SPaC v Česku existuje už zhruba 2,5 tisíce specializovaných prodejen, kde se prodá 15 procent pekařské produkce. U některých výrobků je však tento podíl výrazně vyšší. Například chleba se tam prodá podle dat společnosti GfK Czech až 44 procent.

Lidé si víc než dřív připlatí za kvalitní pečivo

Pekárnám v osamostatnění pomohla i lepšící se ekonomická situace domácností a rostoucí poptávka po kvalitnějších a zdravých produktech. „Díky zvyšující se koupěschopnosti si lidé chtějí na chlebu pochutnat,“ hodnotí současný trend Dřízal.

Roste zejména poptávka po dražších celozrnných, vícezrnných či žitných chlebech, pro které zákazníci chodí častěji právě do specializovaných pekařství. „Řetězce se snaží stlačit cenu co nejvíce dolů, do vlastních prodejen můžeme dát kvalitnější a dražší produkty, na kterých máme i větší marži,“ vysvětluje výkonný ředitel pekárny Nopek Bohumil Štanglica.

Výhodou pro pekárny je, že ve vlastních prodejnách odpadá obchodní přirážka řetězců. Ta u chleba podle dat Potravinářské komory dosahuje v průměru přes 56 procent. „Na řetězcích jsou ceny základního sortimentu příliš stlačené, ale obchodníci na nich i tak mají díky nízkým cenám od pekařů nemalé marže,“ potvrzuje Teisler.

Pekaře trápí nedostatek pracovníků

Provozování vlastní sítě prodejen není pro pekárny samospasitelné. Musí počítat s řadou starostí navíc, investovat do vybavení, zaměstnat personál a postarat se o náročnou logistiku. Podle Štanglici budou řetězce hrát i nadále klíčovou roli, a většina produkce se tak na trh dostane i v budoucnu skrze ně.

Cenový tlak obchodníků pak vede k tomu, že ceny v Česku nedosahují v průměru ani výše jedno euro za kilogram chleba, a zůstávají tak spolu s Bulharskem, Maďarskem či Litvou nejnižší v Evropě. Celoevropský průměr je přitom zhruba 1,5 eura za kilový chléb.

Nízké dodavatelské ceny stlačené obchodníky tak sice patří mezi hlavní problémy tuzemského pekárenství, na rozdíl od minulosti je však už pekaři nezmiňují na prvním místě. Podle Dřízala pekaře v současnosti nejvíce tíží katastrofální nedostatek pracovních sil.

„V pekárenství by bylo možné okamžitě zaměstnat minimálně tisíc lidí, to je 5 procent všech zaměstnanců v českých pekárnách,“ konstatuje Dřízal. Mezi další problémy patří zvyšující se byrokratická zátěž a skutečnost, že v současnosti dochází v řadě podniků ke generační obměně. Majitelé přitom nezřídka narážejí na nezájem potomků náročné podnikání převzít. „Přesto má pekařské řemeslo před sebou dobrou budoucnost, jak je vidět ve vyspělých státech Evropy,“ dodává Dřízal.

Nová obří pekárna v Rosicích u Brna chrlí tuny pečiva:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...
Krúpova Arca zacílí na vietnamské večerky. Chystá franšízu, plánuje i rozvoz

Investiční skupina Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v první polovině září ve...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Silnější koruna šetří peníze, zlevnila například paliva

Když začátkem dubna pustila Česká národní banka domácí měnu z okovů, panovaly obavy, že bude létat nahoru dolů. A že nakonec ani nemusí moc posílit, protože si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.