Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pendolina dostanou nový vnitřek, koženky zmizí do tří let

  4:14aktualizováno  4:14
Po letech velkých investic do regionálních vlaků se chtějí České dráhy v příštích letech zaměřit více na dálkové spoje. Do dvou až tří let mají z rychlíků definitivně zmizet nejstarší koženkové vozy, proměnou projdou i pendolina.

Tvůrci bondovky Casino Royal natočili krátký záběr z výšky na expres uhánějící romantickou krajinou u Brandýsa nad Orlicí. Pendolino s upraveným logem Českých drah čeká na pokyn z helikoptéry k vyjetí směrem na Bezpráví v místě budoucí nové brandýské zastávky. | foto: Jiří Dryml

„Chystáme určitý upgrade pendolin. Máme je už deset let a začíná to být znát hlavně na interiéru. Řešíme proto například změnu čalounění, vylepšení první třídy, aby se více odlišovala od druhé,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. „Zatím jsme na začátku příprav, ale příští rok by mohlo dojít k úpravě první jednotky,“ doplnil.

Díky novým vlakům mají podle Krtka do dvou až tří let zmizet ze všech rychlíků koženkové vozy řady B. Východoněmecké vozy jsou častým terčem kritiky ze strany cestujících. Dráhy je musí stále nasazovat na řadu vytížených rychlíků, protože lepší vagony nemají.

Probíhá ale velká modernizace vozů na trasu Praha-Hamburg a vozů řady Bp, díky kterým by se i na „koženkové“ rychlíky měly dostat nové vlaky. Dráhy navíc od prosince na první rychlíky nasadí jednotky InterPanter.

Jízdenku půjde koupit kreditkou na více místech

Změny čekají i cestující při odbavení. Firma chce rozšířit počet terminálů a míst, kde si mohou lidé koupit jízdenku platební kartou. „Nepočítáme s tím, že bychom šli cestou rozšiřování samoobslužných automatů. Na západ od nás se už od této cesty ustupuje, lidé to příliš nechtějí,“ dodal Krtek.

Dopravce se navíc chystá od soukromníků okopírovat jejich model kreditových jízdenek. Ten umožňuje snadnější rezervaci i storno jízdenek. Dnes když u Českých drah zrušíte jízdenku koupenou přes e-shop v den odjezdu, vrátí vám pouze polovinu hodnoty jízdenky a to navíc až za dva týdny až měsíc. „Možnost jakési kreditové jízdenky a snazšího rušení jízdenek by se měla objevit do konce roku,“ uvedl Krtek.

Dráhy mění mírně i svoji investiční strategii, do jakých vlaků investovat. Důvodem je především vysoká zadluženost. Podle Krtka počítá investiční plán s tím, že se ročně bude do nových vlaků či jejich modernizace investovat 3 až 4,5 miliardy korun.

„Problémem bylo, že se tu v minulých letech investovalo výrazně více, než jsou samotné odpisy. V příštích letech tedy počítáme s tím, že se dostaneme spíše pod úroveň ročních odpisů,“ dodal Krtek. Podle něj to neznamená zastavení investic, ale to, že nebudou tak velké jako v minulosti.

Krtek chce snížit zadluženost pod 30 miliard

Dráhy mají aktuálně hrubou zadluženost 36 miliard korun, Krtek ji chce snížit do roku 2020 pod 30 miliard. Vysoké dluhy přinesly na jedné straně omlazení vozového parku, ale také vysoké úroky. Ročně dá firma za úroky miliardu korun.

Investiční plán počítá s tím, že více peněz půjde do dálkové dopravy. Z 13 miliard, které dostávají České dráhy za objednané vlaky z veřejných rozpočtů, přitom dvě třetiny přichází z krajů na regionální vlaky.

„Do regionální dopravy šlo v posledních letech více peněz než do dálkové, kde doháníme větší investiční manko. Navíc i u regionálních vlaků se rýsuje šance na peníze z evropských fondů,“ upřesnil Krtek. Podle něj jsou investice do regionálních vlaků na udržení stávajících zákazníků, zatímco peníze do dálkové mají přinést nové. 

Loni dráhy zařadily do svého vozového parku soupravy Railjet:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.