Obě trasy zvládnou v čase pod čtyři hodiny, kterým předstihnou konkurenční autobusové dopravce.
Ale v ceně autobus jasně vítězí. "Do Bratislavy bude jezdit pendolino za 496 korun, cena jízdenky do Vídně bude začínat na 593 korunách," řekla ředitelka odboru osobní přepravy ČD Luďka Hnulíková.
Držitelé některé ze slevových In-karet budou platit za cestu do Bratislavy 443 korun, při koupi zpáteční jízdenky CityStar vyjde lístek na 424 korun. Podle údajů drah používají některou z jejích slev čtyři z pěti cestujících.
Oproti autobusu je to skoro dvojnásobná cena. Úspora pár desítek minut a jistota, že neuváznete na zacpané dálnici, se platí stokorunami.
Autobusoví přepravci proto z pendolina strach nemají. "Nebude to pro nás konkurence, protože už dnes jezdí na trase do Vídně minimálně stejně kvalitní vlaky složené z vozů rakouských a německých drah," zůstává klidný Radim Jančura, který šéfuje firmě Student Agency. "Navíc je jízdné v mezinárodní vlakové přepravě výrazně vyšší než v autobusové."
To uznávají i České dráhy, které však nemají příliš možností, jak to změnit. Pokud tak při cestě pendolinem do Vídně nebudete patřit mezi šťastlivce, kteří zakoupí lístek za 593 korun, zaplatíte včetně rezervace přes devět set.
"Po rakouském území jezdí vlak za stejnou cenu jako rakouské spoje. Vypravení mezinárodních vlaků si žádá také mnohem vyšší náklady," zdůvodňuje rozdíl mluvčí drah Aleš Ondrůj.
Obavy z toho, že bude jezdit pendolino do ciziny prázdné, ale ČD nemají. "Do Rakouska a na Slovensko budou kromě stávajících cestujících mezinárodními vlaky EuroCity jezdit také lidé, kteří dosud používali auto," předpokládá Hnulíková.
Pokud však na cestu do Bratislavy vyrazíte ve trojici, přijde vás to autem levněji. Na trase do Vídně cenově vítězí auto, už když jím pojedou dva lidé.
V mezinárodních spojích pendolinem budou moci lidé cestovat také mezi Prahou, Pardubicemi, Brnem a Břeclaví. Platit zde budou stejné ceny jako na severní trase vlaku do Ostravy. "Bez použití jakékoliv slevy budou Pardubice za 300, Brno za 400 a Břeclav za 500 korun," vypočítává Hnulíková.
Na nejnižší cenu - 226 korun - dosáhnou lidé, kteří si koupí přes internet jízdenku eLiška. Jejich počet je ale omezen a podmínkou pro možnost jejího zakoupení je vlastnictví slevové In-karty.