ČTĚTE TAKÉ:
Dráhy pokřtily vlajkovou loď pendolino
Pendolino, kde se i závěsy ovládají pomocí elektroniky, se proto zdá ve srovnání se svým domovským přístavem v Holešovicích jako jiný svět.
S lehkostí klouže po kolejích, za okny se míhá krajina. Mezi sedadly občas projde usměvavá průvodčí nebo stevard s minibarem. "Je to tu jak v letadle," chválí nový vlak Kateřina z Krnova. Dveře se před vámi samy otvírají, nebo se stačí dotknout všudypřítomných tlačítek. Milý, ale poněkud sterilní hlas, vítá cestující na palubě ve třech řečech.
Zhruba každých 30 sekund mu ale do jeho plynulého projevu s železnou pravidelností vpadne krátké písknutí. Bohužel neustává ani když projev skončí a člověka pronásleduje ve všech vagónech. Celé tři a čtvrt hodiny, po které cesta trvá.
"Vážně nevím, co to může být. Asi si někdo hraje s počítačem," krčí rameny průvodčí.
I cesta je cíl
V rychlovlaku sedí jen pár lidí, kteří na oficiální zahájení provozu čekali. "Mohl jsem jet expresem, ale chtěl jsem zkusit pendolino," říká asi třicetiletý Honza.
Někteří z cestujících dokonce přiznávají, že hlavním smyslem jejich cesty je právě jízda novým rychlovlakem.
"Já dělám u drah už asi sto let," usmívá se zhruba čtyřicetiletý Josef, který cestuje s manželkou Alenou z Uherského Hradiště. "Ale pendolino jsem ještě nezkusil, takže jsem byl zvědavý," říká.
Většina z těch, kteří se novinkou chtěli svézt, ji ale už vyzkoušela na testovacích jízdách z Prahy do Děčína nebo během posledních dvou týdnů, kdy vlak jezdil i do Brna. Tehdy 200 míst druhé třídy k uspokojení zákazníků nestačilo a lidé dokonce stáli. - více zde
Taková situace na pražsko-ostravská premiéře nenastala. Student Jakub, který má namířeno do Bílovce, má dokonce jeden vůz úplně sám pro sebe.
Po stolech si rozložil ofocená skripta, ve kterých si občas něco podtrhne. "Na pendolino jsem čekal. Domů bych stejně jel, ale chtěl jsem zkusit rychlovlak," říká. "Ten cenový rozdíl proti ostatním vlakům je pro studenty navíc asi desetikoruna..." na okamžik se odmlčí a v tu chvíli se ozve všudypřítomné pípnutí. "Jen tady pořád něco píská," zasměje se.
Příště první třídou
Trochu překvapivě je víc plno ve vozech první třídy a dokonce i ti, co jedou "dvojkou", litují, že si tu stovku nepřiplatili.
"Příště už pojedu jedině první třídou," říká asi čtyřicetiletý Ladislav. "Je tam víc místa, noviny jsou zadarmo a ten cenový rozdíl už není až tak velký," domnívá se. Jinak se mu ale novinka líbí. Stejně jako většině dalších cestujících.
"Je to moc fajn," říká Josef a manželka Alena souhlasně přikyvuje. "Akorát byl na začátku trochu problém s lístky. Mně totiž prodali sem k oknu a manželce na druhou stranu přes uličku. A to jsme to už jednou reklamovali. Naštěstí je prázdno, tak to není problém vyměnit," dodává.
Podobný zážitek má i paní Věra, která chtěla novinku Českých drah ukázat svojí neteři, která přiletěla z Kanady. Ta totiž během svých dvaceti let ještě ve vlaku neseděla. Až nyní. "No vážně, nikdy. My všude jezdíme autem," říká s jemným přízvukem Vendula. "Ale líbí se mi to."
"Vlak je nový. Je to příjemný," souhlasí i její teta Věra. "I když koupě lístku mě stála neuvěřitelný nervy," říká. "Nejdřív mi prodali každý lístek na opačný konec vagónu a pak mi to ani nechtěli vyměnit. Běhala jsem mezi Libní a Holešovicemi a všude mi tvrdili, že oni to změnit nemůžou. A že musím jinam. No nakonec se to nějak podařilo," pokračuje Věra. "Ale naštvaná jsem byla dost."
Chuť cestovat novým vlakem jí to ale nevzalo. "Já v Praze pracuju. Do Ostravy jezdím asi jednou za měsíc. Takže u mě je to jasné - budu pendolinem jezdit dál. Ta časová úspora za to rozhodně stojí," dodává.
"I když je pravda, že by se nám hodilo, kdyby vlak jel i do Vídně. To je škoda, že to tam nejezdí," posteskne si ještě Věra.
Vlaky Pendolino zatím totiž do ciziny nesmí, a to přesto, že s nimi nový jízdní řád počítal. Na Slovensku, v Rakousku a Německu totiž vozidlo ještě nebylo schváleno. Podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly by do Bratislavy a Vídně mělo zajíždět nejpozději od února. - více zde
Základní údaje o Pendolinu
Počet souprav vlastněných ČD: 7Výrobce: ALSTOM Ferroviaria
Rok výroby: 2003 až 2005
Počet vozů soupravy: 7
Kapacita soupravy: 331 míst (+2 pro invalidy)
- z toho v 1. třídě: 105
Šířka: 2,8 m
Celková délka: 185,3 m
Celková váha: 377,5 t
Počet motorů: 8
Celkový výkon motorů: 4.000 kW
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Materiál skříně: hliník