Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pendolino se připojí k internetu. Dráhy za to zaplatí 20 milionů

  0:23aktualizováno  0:23
České dráhy už vybraly firmu, která má zavést a pět let provozovat internet v pendolinech a následně i v několika stovkách vozů na dálkových spojích. Vyhrála nabídka společnosti Simac Technik, jíž dráhy zaplatí 20 milionů korun. Připojení v pendolinech by mělo začít fungovat příští rok.

Dopravce bude nabízet internetové připojení zdarma, i když se dřív uvažovalo o bezplatném internetu jen v první třídě. | foto: David KurcMF DNES

O internetu v pendolinech se mluví několik let, nástup konkurence na trase mezi Prahou a Ostravou přinese konečně i jeho zavedení. "První jednotka by měla být připravena v lednu příštího roku," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dopravce nabídne připojení zdarma, dříve přitom mluvil o tom, že by bezplatný internet byl jen v první třídě. Do poloviny příštího roku by mělo mít internet všech sedm jednotek, úpravy však musí schválit Drážní úřad. "Snahou je vše maximálně urychlit. Nicméně je potřeba si uvědomit, že instalační práce budou probíhat pouze během provozních odstávek v nočních hodinách," dodal Šťáhlavský.

Mezi Prahou a Ostravou dosud nabízí internetové připojení ve vlaku pouze RegioJet. Jeho kvalita je však kolísavá, cestující mívají problémy s připojením i na desítky kilometrů dlouhých úsecích.

Podle Jaroslava Štefla, obchodního ředitele Simac Technik, se bude v pendolinu používat jiná technologie, než kterou má RegioJet. "Budeme využívat pokrytí od všech operátorů," sdělil Štefl. Podle něj ani tak nelze garantovat stoprocentní pokrytí. "Společně s operátory ale chceme zlepšit signál podél celé trati," dodal.

Ve všech pendolinech budou konečně zásuvky

Dráhy chystají ještě podstatně větší zakázku: internet chtějí mít i ve zhruba 400 vagonech na dálkové spoje v kategorii Euro a InterCity. Termín jeho zavedení závisí na dostatku peněz.

Bezplatné internetové připojení ve vlacích bude nabízet i společnost LeoExpress, která vyjede na trať mezi Prahou a Ostravou během příštího roku. Například v Německu se za internet platí.

Dráhy vylepšují pendolina pro uživatele notebooků i dosazováním elektrických zásuvek, které dosud v jednotkách s pořizovací cenou téměř tři čtvrtě miliardy za kus chyběly. Nyní už jsou zásuvky ve čtyřech soupravách, do jara je mají mít všechny.

Pendolino se pro dráhy stalo vlajkovou lodí pro konkurenční boj mezi Prahou a Ostravou. Podle dopravce ani nástup konkurence nepřinesl úbytek cestujících, naopak jich přibývá.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.