Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Peníze na opravy silnic nejsou, bude hůř

  17:02aktualizováno  17:02
Nejhorší průběh stavební sezóny na českých silnicích byl letos podle jednatele Sdružení pro výstavbu silnic Bohuslava Hály. Přestože Sdružení již počátkem roku upozorňovalo na možné katastrofální důsledky zanedbané údržby, nebylo vyslyšeno. Nedostatek zdrojů na začátek intenzivních oprav a investic způsobil propouštění zaměstnanců stavebních firem a kumulaci prací před zimou. "Aby bylo dosaženo odpovídající kvality, musí 70 procent prostředků na investice být k dispozici začátkem sezóny. Jedině tak nebudou stavební firmy pod tlakem času a opravy vydrží," naznačil Hála požadovaný průběh.

Skutečnost je však taková, že prostředky ze státního rozpočtu byly seškrtány. Vznikl nový Státní fond dopravní infrastruktury, který měl přinést nové peníze navíc. Nestalo se tak a fond nemá schválen ani rozpočet na rok 2000. Finance z něj bude možno čerpat nejdříve na konci roku, kdy není reálné provádět stavební práce na vozovkách.

Celková částka bude každopádně nižší než letos. Sdružení se obává, že tak dramaticky vzroste skryté zadlužení státu. Jednou totiž k rozsáhlým opravám dojít musí. Čím déle to bude, tím hůř. 

Podle zprávy Sdružení jsou přitom pro stát silnice efektivní investicí. Ze 100 milionů vydaných na silnice, se 36 milionů vrátí v podobě odvodů firem, financuje se 566 pracovních míst a výdaje na řešení nezaměstnanosti se sníží o 10,4 milionu. Po odečtení daní odvedených zaměstnanými lidmi se státní investice sníží na 53 milionů korun.

"Silnice nejsou černá díra, jako třeba banky," konstatoval v této souvislosti předseda Sdružení Petr Čížek. "Jejich přínos je ve zlepšení dopravní obslužnosti, která přiláká investory, turisty. Investované peníze se vrátí."

Jenom na zastavení současného chátrání komunikací je v příštím roce zapotřebí 35 miliard korun. Přitom návrh státního rozpočtu vůbec nepočítá s přímými položkami na opravu a stavbu vozovek.

Teoretickým řešením zůstává financování ze soukromých zdrojů. Ze strany českých firem se tato varianta ukázala zcela neschůdnou pro svoji vysokou finanční náročnost. Objevují se i zahraniční nabídky, například z Izraele. U těch je ale problém s nepřipravenou českou legislativou.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.