Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Penta vstupuje do českých médií, ovládne vydavatele Deníku

  8:57aktualizováno  8:57
Přechod velkých vydavatelských domů do tuzemských rukou je prakticky u konce. Mediální skupinu Vltava-Labe-Press, která vydává mimo jiné regionální Deník, kupuje od německých majitelů česko-slovenská skupina Penta Investments. Ve středu to oznámilo její vedení.

Šéf Penty Marek Dospiva | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Media jako Deníky VLP jsou pro nás zajímavou a dlouhodobou investiční příležitostí zejména pro obchodní synergie s našimi firmami, orientovanými na koncového zákazníka,“ uvedl Zdeněk Kubát, investiční ředitel Penty, jehož tým má mediální akvizice v Česku na starosti. „Samotnému vydavatelství chceme zajistit finanční stabilitu a rozvoj, který bude sledovat současné moderní trendy. Jasnou prioritou je pak další posilování významu Deníků v regionech,“ dodal.

O námluvách s německou rodinou Diekmannů, která ovládá mediální koncern Verlagsgruppe Passau, pod který spadá také VLP, se na trhu hovoří již řadu měsíců. Penta ve firmě podle informací MF DNES několik měsíců dělala audit jednotlivých titulů a jejího hospodaření. Finální podpis kupní smlouvy však nastal až tento týden.

Penta tak získává sto procent akcií společnosti Vltava-Labe-Press. Ta vydává zejména regionální Deník a provozuje tiskárnu Novotisk. Součástí akvizice je také 51% podíl ve společnosti Astrosat Média, která patří k předním vydavatelům lifestylových magazínů na trhu. Jde například o časopisy Květy, Vlasta, Story, TV magazín či o českou verzi National Geographic. Penta také získává 70 procent České distribuční a 35 procent ve společnosti První novinová společnost, kterou založily a dodnes vlastní největší vydavatelství na trhu. Zároveň získává 30 procent v digitální mediální agentuře AdActive.

Prodejní cenu ani jedna ze stran nechce uvádět. Původně se hovořilo asi o 70 až 90 milionech eur (cca 1,9 až 2,5 miliardy korun), ale podle některých hlasů z okolí Penty to nakonec bylo méně. Transakci mezi společnostmi Penta Investments a Verlagsgruppe Passau musí posvětit Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Penta svůj záměr vstoupit do médií naznačila již v loňském roce. Vzápětí pak koupila několik mediálních firem na Slovensku, třeba 7 Plus, Trend Holding či podíl ve společnosti Petit Press, která vydává deník SME. Několik desítek redaktorů poté podalo výpověď a založilo vlastní projekt (více najdete zde).

Penta získala podíl v Petit Press od německé mediální skupiny Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Ta se postupně stáhla z českého i slovenského trhu. Už v roce 2013 prodala společnosti Agrofert Andreje Babiše vydavatelství MAFRA, pod které patří také iDNES.cz a MF DNES (více najdete zde).

V prosinci 2013 se pak dohodli podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč na převzetí vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. Značka Ringier tak postupně po víc než dvaceti letech zmizela z českého trhu, po převzetí se přejmenovala na Czech News Center (více o této transakci najdete zde).

Podle informací MF DNES se novým šéfredaktorem Deníku má s největší pravděpodobností stát mediální manažer Roman Gallo. O jeho angažmá Penta jedná. Gallo v 90. letech prošel vydavatelstvím MAFRA, zakládal internetový deník Aktuálně.cz a pro PPF později vedl neúspěšný a vysoce prodělečný projekt „hyperlokálních médií“ Naše adresa. V posledních letech se Gallo věnoval mediálnímu poradenství pro zahraniční klienty.

Z pozice ředitele bude vydavatelství Penty řídit Michal Klíma, někdejší šéf Economie, vydavatele Hospodářských novin a časopisu Ekonom. Klíma před dvěma lety založil vydavatelství Tablet Media, které uvedlo na trh tabletový magazín Dotyk a postupně k němu přidává další specializované tituly.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.