Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Penta po vstupu do slovenských médií žaluje konkurenci

  13:27aktualizováno  13:27
Česko-slovenská finanční skupina Penta zažalovala některá slovenská vydavatelství. Žádá omluvu za to, že šíří nepravdivé informace o jejich podnikatelských aktivitách. Penta poprvé do médií vstoupila loni právě na Slovensku, svůj mediální byznys letos rozšířila i v Česku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Penta již dříve sdělila, že každé médium musí nést odpovědnost za publikované články. V minulosti si na články slovenského tisku stěžovali zejména politici.

Nejnověji Penta podala žalobu na list Denník N za jeho komentář o podnikání skupiny ve zdravotnictví. List na svém webu uvedl, že Penta žádá soud, aby nařídil deníku omluvit se za tvrzení svého komentátora. Ten uvedl, že Penta po ovládnutí slovenské zdravotní pojišťovny Dôvera má dobré podmínky vydělat ve zdravotnictví, a to přesunutím zisků z pojišťovny do svých zdravotnických zařízení.

Penta vlastní Sme. Na konkurenci neútočíme, říká

Odškodné od deníku Penta nepožaduje. „Článek je uveden v části ‚Komentáře‘, autor v něm ovšem nevyjadřuje jen svůj názor, ale uvádí v něm skutková tvrzení, která jsou sama o sobě prezentována coby kategorická a nesporná fakta. Takový způsob zpracování skutkových tvrzení je v rozporu s etickými pravidly žurnalistiky,“ napsal v žalobě právník Penty Martin Škubla. Žalobu podala Penta poté, co list odmítl zveřejnit žádost o opravu.

„Jde o symptomy toho, že z medií odcházejí tradiční vydavatelské domy a nahrazují je lokální podnikatelské skupiny, pro které je ochrana vlastního jména a prosazování vlastních podnikatelských zájmů vyšší prioritou než odhalování pravdy,“ uvedl k žalobě šéf vydavatele Denníku N Lukáš Fila.

Penta si u Denníku N již dříve stěžovala na jeho články o korupční aféře Gorila, která je spojována právě s Pentou. Pravdivost informací o uplácení politiků výměnou za vliv finanční skupiny na privatizaci podniků, které v minulosti unikly na internet, dosud ovšem nikdo nepotvrdil a Penta nekalé jednání opakovaně popřela.

Denník N založili bývalí redaktoři celostátního listu Sme, kteří z tohoto deníku odešli poté, co se Penta loni stala partnerem nového spolumajitele vydavatele Sme, společnosti Petit Press. Předtím Penta ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings koupila přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding.

 Minulý týden Penta podepsala smlouvu s německým koncernem Verlagsgruppe Passau, od něhož kupuje vydavatelství Vltava-Labe-Press. Získala tak největší české regionální noviny Deník a tiskárny Novotisk. (více o vstupu Penty do českých médií)

Finanční skupina podala letos také žalobu na vydavatele listu Hospodárske noviny za články o tom, že na dodávce amerických vrtulníků Black Hawk pro slovenskou armádu vydělá i Penta. Ta vlastní českou společnost Aero Vodochody, která je subdodavatelem pro výrobce zmiňovaných vrtulníků. Penta některá tvrzení článků označila za zavádějící. Zároveň tvrdila, že žaloba nesouvisí s tím, že vlastní konkurenční média. Vydavatele listu Hospodárske noviny v minulosti ovládl Agrofert Holding českého ministra financí Andreje Babiše.

Ficův boj s médii

Slovenský tisk v minulosti čelil žalobám nebo žádostem o zveřejnění opravy zejména od politiků. Premiér Robert Fico zase dlouhodobě odmítá odpovídat na dotazy redaktorů Denníku N či Sme. Denník N se navíc rozhodl bojkotovat celý jednobarevný kabinet sociálních demokratů kvůli tvrzení vlády, že list prý tendenčně píše o jeho práci.

První Ficova vláda ještě v roce 2008 navzdory odporu medií prosadila zákon, podle kterého politici a veřejnost mohli žádat tisk a tiskové agentury nejen o opravu faktických chyb v příspěvcích, ale současně také o otištění svého stanoviska i k pravdivému článku. Bývalý kabinet Ivety Radičové povinnost medií otisknout reakci na články později zmírnil, například politici právo na odpověď ztratili, pokud se články týkají výkonu jejich funkce.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.