Logo investiční skupiny Penta.

Logo investiční skupiny Penta. | foto: pentainvestments.com

Penta krvácí v Polsku. Chce proto prodat část svých tamních investic

  • 8
Měla to být součást velké expanze Penty do zahraničí. Teď však přináší polský maloobchodní holding Empik Media & Fashion finanční skupině spíš problémy. Proto je ve hře radikální krok - prodej několika jeho divizí.

Finančníci z Penty mají v Polsku vážné problémy. Retailový holding Empik Media & Fashion tam zažívá těžké časy, a musí tak „překopat“ svůj byznys, píší slovenské Hospodárske noviny. Do nákupu akcií holdingu měla Penta investovat okolo 105 milionů eur. Dostala se tak ke stovkám retailových obchodů. Empik se věnuje distribuci a prodeji knih, hraček, módy, jazykových kurzů i kosmetiky. Ne všechna odvětví jsou ale v zisku. Penta se proto s nimi chce rozloučit.

„Odchod bude dokončen z divize fashion a aktuální bude s největší pravděpodobností i prodej sítě jazykových škol,“ řekl slovenskému listu mluvčí Penta Investments Martin Danko.

Podle expertů může být problém v příliš širokém záběru holdingu nebo špatném výběru odvětví. Doba dnes podle analytika společnosti Terno Ľubomíra Drahovského přeje zejména prodeji potravin nebo sortimentu pro řemeslníky. Z prodeje oděvů, obuvi, knih, hudby nebo filmů se tak stal tvrdý oříšek. „Navíc prodeji v těchto segmentech konkurují drobní prodejci a ohrožují ho výrobci, kteří trh zaplavují lacinými imitacemi a kopiemi,“ dodává Drahovský.

Penta se v polském maloobchodě objevila už v roce 2007. Tehdy koupila řetězec s potravinami Žabka, dala ho „dohromady“ a o čtyři roky později se ziskem prodala fondu Mid Europa Partners. Měla na tom vydělat více než 200 milionů eur.

V maloobchodě se finančníkům z Penty tak zalíbilo, že hledali novou příležitosti a o rok později vstoupili do polské skupiny Empik Media & Fashion (EMF). Penta v obřím holdingu kontroluje napůl s lucemburským investičním fondem Eastbridge 76procentní balík akcií.

„Nedá se mluvit o problémech skupiny jako celku. Skupina dosáhla v průběhu loňska velmi důležité dohody s bankovním klubem na refinancování a hospodaří s kladnou hodnotou zisku před započítáním úroků, daní a odpisů,“ říká Danko s tím, že jednotlivé divize skupiny je třeba posuzovat odděleně.

Ze zveřejněných výročních zpráv EMF vyplývá, že holdingu se nedaří dostat z červených čísel. Zlepšuje však svou kondici. Zatímco v roce 2013 vykázal celkovou ztrátu v přibližné výši 105 milionů eur, loni už hospodařil s jen 26milionovým minusem. Tržby mezinárodního gigantu z Polska loni narostly o 20 milionů na 750 milionů eur.

Nejméně se daří divizi Empik Group s víc než šedesátiletou tradicí. Za totality byl Empik pro Poláky oknem na Západ. Zákazníci si v jeho obchodech mohli koupit nebo přečíst zahraniční tisk, a to včetně toho západního. Obchodní síť Empik Group se ale v poslední době zmenšila a zaměřila se na prodej doplňkových výrobků jako psacích potřeb, dárků nebo sladkostí. Ty mají o dost větší marže než knihy, filmy a hudba.

Aktivity Penty v Polsku

Česko-slovenská investiční skupina Penta Investments do Polska vstoupila v roce 2005, kdy tam expandovala z Česka se sportovními sázkami Fortuna. Další kroky k severním sousedům vedly skrz síť lékáren Dr. Max. Mezi její větší projekty na tamním trhu patří také Iglotex. Předního výrobce mražených potravin vytvořila Penta sloučením deseti firem. Kromě obřího maloobchodního holdingu EMF ovládá i polskou nemocniční síť EMC Instytut Medyczny.

Ne vždy se Pentě v byznysu daří. V roce 2008 koupila polského výrobce plastových a hliníkových oken Okna Rąbień, který byl s tržbami okolo 60 milionů eur a pěti sty zaměstnanci polskou dvojkou. Krize ve stavebnictví ale jeho plány zastavila. Firma nakonec přestala vyrábět a v roce 2012 se ocitla v konkurzu. Zdravou část firmy následně odkoupil konkurenční Oknoplast.