Lahev Pepsi Coly s podivnou chutí a neúplnou etiketou, kde chyběly údaje o...

Lahev Pepsi Coly s podivnou chutí a neúplnou etiketou, kde chyběly údaje o složení a výrobci. | foto: iDNES.cziDNES.cz

Restaurace prodávala prošlou Pepsi se špatnou etiketou. Výrobce to řeší

  • 94
Pražská restaurace prodávala skoro rok prošlou Pepsi Colu. Lahev s hnědou vodou s velmi vyčpělou kolovou příchutí byla navíc označená podivnou etiketou. Stravovací zařízení a výrobce nápoje PepsiCo případ týden vyšetřují a házejí vinu jeden na druhého.

Autoři tohoto článku si koncem července v restauraci Il Nostro na pražském Smíchově objednali k obědu Pepsi Light. Oba ji ale vrátili. Nahnědo obarvená voda totiž kolu připomínala jen velmi vzdáleně, chutnala jako dost naředěná napodobenina.

Že nápoj chutná podivně, následně potvrdil i obsluhující personál, který objednávku vystornoval. Navíc etiketa na lahvi neobsahovala informace o výrobci a složení nápoje. Kromě loga Pepsi a výživových hodnot tam nebylo napsáno nic (viz fotogalerie).

PepsiCo tvrdí, že takové etikety se u nás nevyskytují. A provozní restaurace Tomáš Jáchym popírá, že by někdo z pizzerie s etiketou jakoukoliv manipuloval. Zároveň tvrdí, že dodavatelem podniku je výhradně firma PepsiCo. Jak se tedy na výrobky etiketa dostala a proč nechutnaly jako kola?

Případ přijel dva dny po reklamaci prověřit obchodní zástupce, manažer a přepravce z Pepsi. „Budou se snažit zjistit, jak se mohlo toto zboží dostat do oběhu,“ slíbil Jáchym. Případ se řeší už týden, zástupci restaurace si už prohlíží i nahrávky z kamer z doby závozu zboží. Stále ale není jasné, kde se stala chyba. 

Zřejmé je rozhodně to, že nápoj byl prošlý. Dokazuje to údaj 09/2014 vytištěný přímo na lahvi. „Jedná se o náš produkt, který byl vyroben již 21. 3. 2014, a to se standardní trvanlivostí půl roku od data výroby, tedy do září roku 2014. Tento konkrétní výrobek je tudíž bezmála rok prošlý,“ potvrdila marketingová manažerka PepsiCo Marie Baričičová. „Zboží z této šarže jsme expedovali v období od 25. 3. 2014 do 9. 4. 2014,“ doplnila.

Vyčpělá chuť byla podle ní způsobena právě tím, že byl nápoj prošlý. „Obsažená sladidla - aspartam a acesulfam K - degradují v kyselém prostředí, sladká chuť výrobku se časem ztrácí a výrobek může působit „naředěný“, zároveň s tím degraduje také aroma,“ říká.

Podle majitele pizzerie Jaroslava Veselého ale není možné, aby nápoji u nich ve skladu prošla záruční lhůta. „Pepsi zaváží minimálně jednou týdně a vždy se vše prodá,“ tvrdí. „Pár dní před tím, než se to stalo, si od nás řidič Pepsi půjčil plnou basu Pepsi Light s tím, že ji další den vrátí. Neumím si tu situaci vysvětlit jinak, než že vrátil basu s vadnými výrobky,“ přichází se svou domněnkou toho, co se mohlo stát. Přiznává však, že bylo chybou personálu, že se takový nápoj následně vůbec dostal zákazníkům na stůl.

Verzi, se kterou operuje Veselý, ale PepsiCo popírá. Potvrzuje sice, že si její závozník od restaurace půjčil jednu přepravku s Pepsi Light pro jinou provozovnu, kde toto zboží došlo. „Náhradu za tuto přepravku do podniku Il Nostro náš řidič přivezl až v úterý 28. 7. To znamená, že z této výměny nemohl prošlý vzorek pocházet, jelikož vám přinesli k obědu prošlou láhev den předtím, 27. 7.,“ podotkla Baričičová. 

Vinu za označení lahví chybnou etiketou na sebe nakonec vzal výrobce. Dvě přední etikety se prý omylem spojily ve výrobě. „Můžeme tedy potvrdit, že s označením výrobku nikdo dodatečně nemanipuloval. Nyní ještě probíhá dodatečné zjišťování, zda se přední etikety zapletly do štočku se zadními etiketami už v tiskárnách, nebo u nás během zpracování, či jsme nasadili omylem přední etikety do obou zásobníků etiketovacího zařízení,“ informovala marketingová manažerka PepsiCo.

Podle ní by mělo jít o výjimku, protože značení produktu, včetně správnosti použité přední a zadní etikety, se ve výrobě kontroluje každou půlhodinu. 

Jiné podmínky pro značení lahví

I tak by však byl způsob, jakým byla láhev Pepsi označená, v pořádku, říká Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Podmínky, co musí být uvedeno na etiketě se totiž liší podle toho, zda je určena pro jedno použití, nebo ji lze znovu naplnit.

„Je-li láhev znovu naplnitelná, tak má výjimku a je v tomto případě v pořádku. Musí na ní být uveden název, informace o případných alergenech, množství, výživový údaj, a datum minimální trvanlivosti,“ říká mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Na plastové lahvi na jedno použití musí být navíc uvedeno i složení a výrobce nebo distributor. 

Nicméně to, že byl nápoj prošlý, bylo samozřejmě proti veškerým předpisům. Stále není jasné, jak se stará kola dostala zákazníkům na stůl. Tutot otázku nevyřešilo ani další prošetřování, při kterém zástupci obou firem prohlíželi záznam z bezpečnostních kamer umístěných v podniku. „Ze záznamu nelze rozeznat, zda přepravka s Pepsi Light při předání obsahovala dotyčné dvě prošlé láhve,“ shrnula výsledek Baričičová t PepsiCo.

Ačkoli házejí vinu jeden na druhého, PepsiCo i restaurace zákazníky ujistily, že případu litují. „Třebaže za tuto vaši negativní zkušenost s naším nápojem neneseme odpovědnost a ani jsme jí předem nemohli zabránit, velmi nás mrzí,“ říká Marie Baričičová, marketingová manažerka společnosti PepsiCo. „Velice se omlouvám za špatné zboží, které jste v naší restauraci dostali. Pepsi jsem viděl a ochutnal. Opravdu nebyla dobrá,“ reagoval provozní Tomáš Jáchym. 

,