Hartze v Německu proslavila zejména kontroverzní reforma trhu práce známá pod jménem Hartz I - IV. - více zde
Jeho jméno se pár měsíců poté, co reformu spustil, začalo skloňovat znovu. Tentokrát ale o popularitu jistě nestál. Aféra v koncernu vypukla poté, co státní zástupci začali vyšetřovat někdejšího personálního šéfa Škody Auto, dceřiné firmy VW, Helmutha Schustera a jeho kolegu z ústředí VW Klause Joachima Gebauera.
Oba jsou podezřelí, že za peníze firmy upláceli odborové předáky. Mimo jiné prý za firemní peníze navštěvovali pražský erotický klub. - více zde
Krátce nato došlo i na Petera Hartze. Ukázalo se totiž, že v dřívějších výsleších lhal. - více zde
Z čela závodní rady v souvislosti s aférou odešel i Klaus Volkert (více zde), se kterým Hartz úzce spolupracoval, aby pomohl udržet sto tisíc pracovních míst v koncernu.
Celá aféra přišla společnost draho. Finanční škody vzniklé úplatkářskou aférou v automobilce Volkswagen se pohybují kolem pěti milionů eur, tedy asi 150 milionů korun. Podle ČTK to vyplývá ze zprávy auditorské společnosti KPMG, kterou si automobilka nechala vypracovat.