Pětinu obchodů uzavřou američtí manažeři na golfu

- Šedá je teorie a platí jen praxe. Nová generace významných amerických manažerů se ve jménu firmy pravidelně chápe odpalovací hole. Na golfových hřištích se pořádají speciální semináře pro ty, kdo se chtějí ve hře zdokonalit, napsal list Die Welt. K proniknutí golfu do byznysu existuje jeden prostý důvod: Každý zhruba pátý obchod se už neuzavírá v konferenčních místnostech, při obchodním obědě či večeři, ale spřádá se při partii golfu.

Jestliže se dříve manažeři cvičili v konverzaci a stolování, dnes americké mamutí podniky General Electric, IBM nebo Merrill Lynch posílají své naděje do golfových škol.

Speciální výcvik nabízí většina univerzit a obchodních škol v Bostonu, Berkeley nebo Tampě.

Newyorský časopis Condé Nast Traveler zjistil v jednom průzkumu rychlý úspěch podobných výcviků na trávníku: 19 procent veškerých miliónových obchodů se loni připravilo při golfu.

Síť hotelů Hyatt dokonce shledala, že 93 procent dotázaných manažerů pravidelně prohlubuje své vztahy s obchodními partnery na krátce střiženém trávníku, 80 procent jich při rozmachu holí navazuje nové styky a 35 procent potvrzuje, že na cestě ke klubovně dospějí aspoň k jedné důležité dohodě.

Jeden až dvoudenní kurs manévrování na hřišti stojí firmu 2500 až 5000 dolarů. Cvičí se přitom také cit pro dobré načasování obchodního rozhovoru.

"Čekejte, až partner začne k tématu hovořit. Pakliže se tak nestane, odvažte se u jamky 18." Při špatném postupu může kšeft snadno ztroskotat.

"Nikdy se například nepokoušejte napravovat údery svého hosta," radí zkušený manažer Harvey Mackay.

Důrazně Mackay varuje také podlézavce, kteří hrají dobře, před tím, aby nechávali vyhrávat své šéfy. "Představené porážejte, kdykoli budete mít možnost. Předstírané porážky v golfu nejsou účelné. Všichni šéfové mají uznání, když jejich podřízený využije šance."