"Nejdůležitější je jít si za svým cílem a nevzdávat se, i kdyby všichni tvrdili, že to nemá cenu," říká bez váhání místopředsedkyně představenstva ICOM transport Eva Kratochvílová.
"Přesně tak," souhlasí s jednou ze základních učebnicových pouček o tom, jak dosáhnout úspěchu, její o tři roky starší sestra Kateřina Kratochvílová. Ta stojí v čele představenstva společnosti.
Eva a Kateřina v 10 bodech Jejich zkušenosti, hodnoty a cíle |
Eva i Kateřina vládnou firmě, která vozí lidi i zboží (zejména potraviny, stavebniny, dřevo, cigarety a auta) po celé Evropě s flotilou tisíce autobusů a téměř pěti set nákladních aut.
"Od roku 1994 jsme už pětkrát dojely ke Slunci, převezly jsme tři Cheopsovy pyramidy zboží a tři čtvrtiny obyvatel Evropské unie," shrnují sestry výsledky firmy od roku 1994.
Název ICOM měl být původně JICOM
Tehdy do jihlavské ČSAD vstoupil jejich otec Zdeněk Kratochvíl a založil rodinný podnik. Podnik se měl od ostatních částí řetězce ČSAD odlišit nejprve názvem JICOM (Jihlava Company) transport.
"Cizincům se to ale špatně vyslovovalo, tak jsme to zkrátily na ICOM," vysvětluje Eva Kratochvílová.
"Barvy modrou a bílou jsme ale zachovaly. Je na nich ostatně dobře vidět jakákoli špína, takže to přirozeně nutí všechny udržovat maximální čistotu," prohlašuje Kateřina.
Kamiony přinášejí nejvíce peněz
Kamionová doprava točí ve firmě největší objem peněz. Na začátku, kdy měla společnost 120 vozidel, tvořily kamiony čtvrtinu vozového parku. Na celkových tržbách se však podílely 40 procenty. Autobusy tvořily tři čtvrtiny všech vozů a tržbám přispívaly 30 procenty.
Služby zahrnující provoz čerpacích stanic a servis ukrojily jednu desetinu obratu. Ostatní služby jako například cestovní kanceláře nebo zásilkové služby přispívaly tržbám jednou pětinou.
"Tyto aktivity jsme ale očesaly na minimum. Chceme se totiž soustředit jen na to, co přímo souvisí s dopravou. Vyznáváme totiž specializaci," prohlašuje Eva Kratochvílová.
Dnes se tak tyto služby podílejí na celkovém obratu firmy pouze minimálně.
Do budoucna se chce firma rozvíjet ve všech třech základních složkách. "V autobusové dopravě jsme se letos rozšířily do Ústeckého kraje. Český trh je však víceméně nasycen. Nové zakázky tak můžeme získat jen tehdy, pokud nabídneme něco navíc," říká Kateřina.
"Snažíme se předplatit budoucnost tím, že investujeme velké částky peněz do obnovy vozového parku, zavádíme elektronickou fakturaci a systém optimalizace dopravy, který sleduje zakázku od prvního nastartování klíče až po poslední fakturu," říká Eva Kratochvílová.
K "předplacené budoucnosti" podle sester patří i v dubnu uzavřený pětiletý kontrakt se společností EvoBus Bohemia na dodávku 600 autobusů Mercedes-Benz za 3,5 miliardy korun. Motory těchto vozidel budou splňovat emisní normu Euro 5, která v Česku začne platit až od roku 2009. První autobusy uvede firma do provozu v pondělí.
ICOM transport se svými loňskými tržbami umístil podle sdružení CZECH TOP 100 na pátém místě žebříčku nejúspěšnějších firem (všech oborů) Vysočiny.
V celém Česku má však ve svém oboru řadu konkurentů. Mezinárodní i vnitrostátní přepravě se věnují také například DHL Expess, ČSAD Jihotrans, Četrans a Čechofracht.
Jedničku na českém trhu kamionové přepravy s podílem mezi deseti až 15 procenty však podle ČTK vytvoří fúze firem C. S. Cargo Holding a Šmidberský Transport. Tu Úřad pro hospodářskou soutěž povolil na konci června. Skupina pak bude provozovat zhruba 2000 kamionů denně.
Koupě pardubické firmy byla podle agentury první ze sérií akvizic, které chce C. S. Cargo v Česku ještě uskutečnit.
Jihlavská firma na jejím seznamu potencionálních nevěst ale nebude, neboť sama uvažuje o koupi dalších společností.
"Chceme se dál rozvíjet a rozrůstat například i nákupem jiných dopravních společností, tak jak jsme to již nejednou udělaly," prohlásila Kateřina Kratochvílová.
Jak se ICOM transport rozvíjel | ||
Ukazatel | 1994 | 2006 |
Počet vozů | 120 | 1430 |
- autobusy | 90 | 980 |
- kamiony | 30 | 450 |
Zaměstnanci | 400 | 2300 |
- řidiči | 150 | 1500 |
- ostatní | 250 | 800 |
Průměrná mzda | ||
- řidiči autobusů | 8690 Kč | 20 150 Kč1 |
- řidiči TKD | 11 620 Kč | 25 065 Kč1 |
- řidiči MKD | 11 620 Kč | 34 680 Kč1 |
- ostatní | 6750 Kč | 22 720 Kč1 |
Obrat | 240 mil. Kč | 3,3 mld. Kč2 |
Zdroj: ICOM transport; pozn.1 = pololetí 2007, částka zahrnuje i diety; pozn.2 = nekonsolidovaná data, konsolidovaný výsledek podle sdružení CZECH TOP 100 dosáhl výše 2,1 miliardy korun; TKD = tuzemská kamionová doprava; MKD = mezinárodní k. d. |