Jak je na tom Česká republika ve spotřebě tvrdého alkoholu?
V konzumaci lihovin se pohybujeme jen velmi mírně nad evropským průměrem. Na čelných místech světových tabulek spotřeby alkoholu figurujeme především díky pivu. Spotřeba lihovin v České republice byla v průběhu devadesátých let poměrně stabilní a pohybovala se na úrovni kolem 80 milionů litrů ročně, bereme-li v úvahu pouze legální produkci. Od roku 2000 spotřeba lihovin poměrně výrazně klesá, a to každý rok až o deset procent. Kvůli zvýšené sazbě spotřební daně u lihovin očekáváme příští rok ještě výraznější pokles.
Jak vypadá současný konzument lihovin například ve srovnání s dobou těsně po listopadu 1989?
Počátkem devadesátých let se řada lidí domnívala, že domácí značky převálcuje zahraniční konkurence a spotřebitelé přesedlají na lihoviny tipu whisky či gin. Ukázalo se však, že tyto obavy byly liché a dnešní konzumenti stále vyhledávají především domácí produkci. Důkazem toho může být například obliba Fernetu Stock, která rostla v průběhu celého posledního desetiletí, ale i renesance již takřka odepisovaných lihovin, jako například tuzemského rumu (dnes tuzemáku) či slivovice.
Co osobně pijete nejraději?
Z alkoholických nápojů je to především pivo, k němuž si rád dám i klasický hořký fernet.
Jak jste se vlastně dostal k práci ve výrobě lihovin?
V první polovině devadesátých let jsem pracoval jako jednatel společnosti, která v České republice prodávala domácí spotřebiče značek Rowenta a Tefal. Pak jsem dostal nabídku pracovat ve Stocku, kde jsem nejdříve působil jako obchodní ředitel, posléze jako generální ředitel a předseda představenstva.
Martin Petrášek (1958)
Absolvoval ČVUT Praha v roce 1981. Od roku 1996 pracuje ve společnosti Stock Plzeň, která je s třicetiprocentním podílem na trhu největším domácím výrobcem lihovin. Nejprve působil ve funkci obchodního ředitele, od roku 1998 je generálním ředitelem a v posledních dvou letech i předsedou představenstva. V současnosti vyrábí Stock Plzeň, jehož tradice sahá až do roku 1920, zhruba 26 milionů litrů lihovin ročně. K exportním trhům Stocku Plzeň patří například Slovensko, Rusko, Španělsko, Finsko, Vietnam či Thajsko. Ve volném čase hraje badminton, má rád rovněž pěší turistiku a cestování.Generální ředitel společnosti Stock Plzeň Martin Petrášek |