Petrášek: Spotřeba lihovin klesá

Plzeň - Jedním z častých klišé je, že Česká republika je baštou nejen milovníků piva a ale i těch, kteří vyhledávají tvrdý alkohol. Není to pravda. Přesto v zemi funguje několik prosperujících firem, které vyrábějí lihoviny. „Lidé stále častěji sahají po tuzemských značkách,“ míní šéf Stocku Plzeň Martin Petrášek.

Jak je na tom Česká republika ve spotřebě tvrdého alkoholu?

V konzumaci lihovin se pohybujeme jen velmi mírně nad evropským průměrem. Na čelných místech světových tabulek spotřeby alkoholu figurujeme především díky pivu. Spotřeba lihovin v České republice byla v průběhu devadesátých let poměrně stabilní a pohybovala se na úrovni kolem 80 milionů litrů ročně, bereme-li v úvahu pouze legální produkci. Od roku 2000 spotřeba lihovin poměrně výrazně klesá, a to každý rok až o deset procent. Kvůli zvýšené sazbě spotřební daně u lihovin očekáváme příští rok ještě výraznější pokles.

Jak vypadá současný konzument lihovin například ve srovnání s dobou těsně po listopadu 1989?

Počátkem devadesátých let se řada lidí domnívala, že domácí značky převálcuje zahraniční konkurence a spotřebitelé přesedlají na lihoviny tipu whisky či gin. Ukázalo se však, že tyto obavy byly liché a dnešní konzumenti stále vyhledávají především domácí produkci. Důkazem toho může být například obliba Fernetu Stock, která rostla v průběhu celého posledního desetiletí, ale i renesance již takřka odepisovaných lihovin, jako například tuzemského rumu (dnes tuzemáku) či slivovice.

Co osobně pijete nejraději?

Z alkoholických nápojů je to především pivo, k němuž si rád dám i klasický hořký fernet.

Jak jste se vlastně dostal k práci ve výrobě lihovin?

V první polovině devadesátých let jsem pracoval jako jednatel společnosti, která v České republice prodávala domácí spotřebiče značek Rowenta a Tefal. Pak jsem dostal nabídku pracovat ve Stocku, kde jsem nejdříve působil jako obchodní ředitel, posléze jako generální ředitel a předseda představenstva.

 

Martin Petrášek (1958)

Absolvoval ČVUT Praha v roce 1981. Od roku 1996 pracuje ve společnosti Stock Plzeň, která je s třicetiprocentním podílem na trhu největším domácím výrobcem lihovin. Nejprve působil ve funkci obchodního ředitele, od roku 1998 je generálním ředitelem a v posledních dvou letech i předsedou představenstva. V současnosti vyrábí Stock Plzeň, jehož tradice sahá až do roku 1920, zhruba 26 milionů litrů lihovin ročně. K exportním trhům Stocku Plzeň patří například Slovensko, Rusko, Španělsko, Finsko, Vietnam či Thajsko. Ve volném čase hraje badminton, má rád rovněž pěší turistiku a cestování.

Generální ředitel společnosti Stock Plzeň Martin Petrášek