Philips Morris může novou sérii kuřiva vrhnout na trh už od začátku listopadu, ale zatím se cigarety s hodnotnějším kolkem a vyšší cenou na pultech trafik neobjevily. Sám výrobce ke svým krokům nechce nic říkat.
"Jde o součást naší cenové strategie, tudíž se k nim nemůžeme vyjádřit," říká za společnost Jaroslava Hájková.
Zdražení netáhnou daně, ale snaha o zisk
Pokud Philip Morris začne využívat zaregistrovaných cen, zdraží postupně značky Clea během listopadu až prosince z dnešních 51 na 53 korun, Sparta z 61 na 63 korun a Start z 50 na 51 korun.
Už od září zvednul cigaretový gigant o korunu i cenu Red and White, za které už kuřáci platí 50 korun. Toto zdražení přitom není způsobeno žádným zvýšením spotřební daně.
Ta půjde nahoru až od ledna příštího roku a do cen kuřiva se promítne nejdříve v březnu, až obchodníci vyprodají staré zásoby. Cenový skok však kuřáci pocítí mnohem citelněji, protože ministerstvo financí chce na jedné krabičce vybrat o sedm korun více než dneska.
Philip Morris, kterému dnes patří zhruba šest z deseti cigaret prodaných na českém trhu, bojuje už několik let s trvalým poklesem svého podílu na našem trhu, což s sebou dolů táhne tržby, zisky i cenu akcií.
Zdražení některých značek o korunu až dvě tak může být snahou vylepšit si před koncem roku hospodářské výsledky. Analytici letos čekají další pokles tržeb Philipa Morrise z loňských deseti miliard korun na necelých devět miliard a snížení čistého zisku o pětinu – na 1,5 miliardy korun.
"V minulých letech si Philip Morris až úzkostlivě bránil svůj tržní podíl a kvůli jeho zachování si ukrajoval ze svého zisku," vysvětluje analytik Wood and Company Petr Vosvrda s tím, že čeká, že Philip Morris si teď bude více hledět svého zisku.
Prodeje cigaret Sparta, Start či Clea by kvůli nepatrně vyšší ceně klesnout nemusely. "Jde o cigarety ze středního segmentu a zvýšení ceny o korunu až dvě spotřebitele tolik neovlivní," míní jednatel konkurenční společnosti Imperial Tobacco Kamil Provazník.
Kuřák si jedné koruny navíc za krabičku nemusí ani všimnout, ale Philip Morris na svém kontě ano. Například spart se prodá zhruba padesát milionů krabiček, takže když podraží o dvě koruny, bude mít Philip Morris za měsíc k dobru zhruba deset milionů korun.
Ještě více se to projeví u startek, které patří k nejprodávanějším v českých trafikách a obchodech.
Hrátky s marlborkami
Poslední měsíce si Philip Morris hraje i s cenami své prémiové značky Marlboro. A ostatní výrobci "skáčou" podle něho a cenu upravují podle kutnohorských stratégů.
Od září firma začala prodávat marlborky v měkké krabičce za 66 korun, zatímco ty klasické stály 70 korun. Jde přitom jen o tah výrobce, jak udržet u své dražší značky kuřáky citlivé na stoupající cenu. Výrobními náklady se totiž měkká a tvrdá krabička v ceně projeví pouze v desetihaléřích.
Na tah jedničky na trh s cigaretami musela zareagovat i konkurence. British American Tobacco v cenovém věstníku oznámil snížení ceny svých Lucky Strike ze 70 na 66 korun. Gauloises zlevnily na 64 koruny, protože se dlouhodobě řídí strategií držet se dvě koruny pod marlborkami.
Příznivější cenu Philip Morris nasadil jen nakrátko. U měkké i tvrdé verze chystá podle údajů ve věstníku zdražení o čtyři koruny, takže přizpůsobovat se bude opět i konkurence.
"Kvůli měkké verzi značky Marlborlo jsme snížili cenu Davidoff na 72 korun, ale teď ji opět zvedneme na 76 korun," říká Provazník za výrobce Imperial Tobacco.