Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z vedení VW odchází vůdce rodinného klanu Piëch, prohrál mocenský boj

  18:49aktualizováno  18:49
Předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch s okamžitou platností odstoupil z funkce, z rady odchází i jeho manželka Ursula. Piëch tak podle agentury DPA prohrál mocenský boj, který se v největší evropské automobilce v posledních dnech odehrával.

Zástupce akcionářů Volkswagnu Ferdinand Piëch (vlevo) s šéf automobilky Martin Winterkorn na snímku z května 2014. | foto: Profimedia.cz

Vedení Volkswagenu se ocitlo v krizi, když Piëch v nedávném rozhovoru s časopisem Der Spiegel naznačil ztrátu důvěry v generálního ředitele Martina Winterkorna.

Řídící výbor dozorčí rady minulý týden Winterkornovi vyjádřil podporu a slíbil, že mu navrhne prodloužit kontrakt. Piëch však podle zpráv německých médií tento týden pokračoval ve snaze o Winterkornovo sesazení. Der Spiegel v pátek informoval, že podle řady členů dozorčí rady působí tato snaha firmě velké škody a Piëch je už ve funkci předsedy neúnosný.

„Členové řídícího výboru dospěli k jednomyslnému závěru, že vzhledem k vývoji v uplynulých týdnech přestala existovat vzájemná důvěra nutná pro úspěšnou spolupráci,“ uvedl výbor, mezi jehož členy až dosud patřil i Piëch.

Podle některých médií považoval Piëch za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera nebo šéfa divize Škoda Auto Winfrieda Vahlanda. Samotný Piëch nicméně ve čtvrtečním rozhovoru s listem Bild snahu o Winterkornovo odvolání popřel.

Osmasedmdesátiletý Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a v současnosti je patriarchou rodinného klanu, který ve Volkswagenu ovládá 50,7 procenta hlasovacích práv. Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel. Winterkorn je šéfem Volkswagenu od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu zůstal japonský rival Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.