Pije se méně piva, stěžuje si většina výrobců

P r a h a - Nedostatek peněz mezi lidmi se začíná projevovat i u tradičního národního nápoje piva. Jen za první tři měsíce letošního roku ho prodali obchodníci a hostinští ve srovnání se stejným obdobím loňského roku asi o pět milionů půllitrů méně.
Obchodům vévodí levná piva, hostincům desetistupňová, a ty pivovary, které je nenabízejí, hlásí ztráty. Problémům se nevyhnul ani největší domácí producent Plzeňský Prazdroj.

"Začátek roku byl hodně špatný, zejména leden. Příčina je jednoduchá - lidé mají málo peněz," říká mluvčí firmy Jaroslav Pomp. Podle něho se situace mírně zlepšuje, lednový třicetiprocentní pokles stáhl Prazdroj nakonec na třináct za celé čtvrtletí.
Ostatní výrobci piva z první sedmičky jsou na tom podobně. Pražské pivovary a Krušovice měly menší prodej o osm procent, Jihočeské pivovary prodaly meziročně o třináct procent méně.
"Takové výsledky mají zřejmě více příčin, kromě poklesu tuzemské poptávky ještě navíc omezení vývozu do Ruska a na Slovensko," uvádí analytik Patria Finance Daniel Martinů. Za poklesem domácí spotřeby podle odborníků stojí také postupné zdražování piva. "Ceny byly dlouho velmi nízké, a to samozřejmě vedlo k větší spotřebě.
Teď, když jsou firmy z cenové války finančně vyčerpány, dopadá pomalé zdražování piva na úkor spotřeby," míní Jan Tesař z ČSOB.
Se zdražením piva začal už loni před prázdninami Plzeňský Prazdroj a během prvních letošních měsíců ho postupně následovali i ostatní výrobci. Pivovary proti loňskému roku zdražily půllitr piva asi o padesát haléřů až korunu.

ZTRÁTOVÝM PIVOVARŮM NARŮSTAJÍ PROBLÉMY

Klesající odbyt způsobuje řadě producentů problémy. Za své zatím vzaly například smělé plány Jihočeských pivovarů hovořící až o padesátiprocentním zvýšení výroby. Výsledky skupiny zatím vypadají jinak - celková produkce tří provozů Samson, Platan a Regent se propadla o třináct procent. "Jde o slabé období, v následujích měsících očekáváme výraznější nárůst," řekla k tomu Jarmila Jelínková, která Jihočeské pivovary mediálně zastupuje.
Daniel Martinů tomu příliš nevěří: "Úspěchem většiny výrobců bude letos alespoň stagnace, propad celkové produkce v zemi odhaduji na jeden a půl procenta." První čtvrtletí neprospělo ani Pražským pivovarům a ještě prohloubilo jejich finanční potíže ztráta v prvním kvartále dosáhla 144 milionů korun, výroba spadla takřka o osm procent. "Situace Pražských pivovarů je opravdu vážná. Firma nemá vlastní zdroje a zmítá se v potížích. Řešení musí přijít rychle," míní Tesař.
Zadluženou společnost se záporným vlastním jměním ovšem drží v šachu drobný akcionář odmítající navýšení jmění. Hlavní akcionář, britský koncern Bass, o něj usiluje už od loňského léta.
Podle Bassu chce tento akcionář především prodat svůj podíl za co největší částku a vyvolává problémy, protože na ni vedení pivovaru nepřistoupilo.

PROPADY HLÁSÍ TAKÉ TRADIČNÍ TAHOUNI

Propad se nevyhnul ani Budějovickému Budvaru, který je dlouhodobě jednou z mála ziskových firem v oboru a dosud hlásil každoročně minimálně pětiprocentní růst produkce. Letošní první čtvrtletí mu přineslo pokles o šest procent. Poslední národní podnik v zemi vyrobil za první tři měsíce 237 tisíc hektolitrů piva, což je oproti stejnému období v loňském roce o 15 tisíc méně.
"Na výsledcích se podepsal především nefungující ruský trh a razantní omezení dovozních kvót na Slovensko," říká šéf Budvaru Jiří Boček. Výrazné zlepšení exportu přitom nelze podle něho očekávat ani v druhém čtvrtletí - slovenské úřady totiž ještě více utáhly kohouty a snížily dovozní limity o čtyřicet procent proti prvnímu kvartálu.

LEVNÁ PIVA JSOU NYNÍ TO PRAVÉ

Na rozdíl od většiny ostatních si první čtvrtletí pochvaluje nošovický Radegast a malé pivovary.
"Růst jednoznačně táhne levné pivo, tato sázka se ukázala jako skvělý tah," uvedl Tesař. Také jedním z mála pivovarů, které se v dubnu chlubily růstem prodeje, byl nošovický Radegast a člen jeho skupiny Velkopopovický Kozel.
"Tradičně nejúspěšnější byla desítka a Klasik. Ten se od doby svého zavedení loni v létě drží na stejné úrovni," říká šéf Radegastu Jan Sikora. Klasika firma měsíčně prodá okolo padesáti tisíc hektolitrů.
Hvězdou mezi domácími pivovary se v prvním čtvrtletí stal Velkopopovický Kozel - prodal meziročně o téměř šedesát procent piva více. "Kozel se hlavně dokázal vrátit do Prahy, kde je jeho místo," míní Sikora.
Zástupci malých pivovarů sice nejásají jako ve Velkých Popovicích, ale spokojeni s výsledky prvního čtvrtletí jsou. "Po obecně špatném začátku jsme celkově prodali asi o deset procent piva více," říká šéf pivovaru Nová Paka Daniel Váša. Tento pivovar navíc drží domácí primát - jako první si troufl prodávat pivo v plastových lahvích. "Začátky byly sice rozpačité, ale teď se k nám pomalu začínají přidávat další a ukazuje se, že i pivo v plastu má na trhu svoje místo," míní Váša.
Úspěšnost malých pivovarů potvrzuje i Stanislav Bernard, šéf jejich svazu a majitel stejnojmenného pivovaru v Humpolci.
"Je dobře, že se malým pivovarům daří. Dokazuje to rostoucí zájem o kvalitní regionální značky, které menší výrobci nabízejí," říká.