Piloti ČSA mají stávkovou pohotovost

Piloti Českých aerolinií vstoupili do stávkové pohotovosti a domáhají se doplatků za přesčasy, práci v noci a pracovní pohotovost. Vedení podniku tyto částky podle odborů vypočítalo nepřesně. Národní letecký přepravce ale taková nařčení odmítá jako neopodstatněná.

Spor vznikl kvůli tomu, že od začátku roku platí nová pravidla pro odměňování přesčasů, daná novelizovaným zákoníkem práce.

Zatímco dříve měli piloti smluvní fixní mzdu, nyní musejí dostávat příplatky za přesčasovou práci. Několik měsíců se táhnoucí jednání o způsobu výpočtu přesčasů ale skončilo neúspěchem.

Podle odborového předáka Dušana Horáka totiž vedení na poslední schůzce sice přislíbilo vyplacení dlužných peněz, ale na základě nepřesné evidence s tím, že finanční částky za jednotlivé přesčasy nebyly pilotům dány ke schválení.

"My jsme s tím nesouhlasili. Šéf ČSA pan Kůla poté sám navrhl, aby byla vyplacena nejprve záloha a zbytek až po dořešení celé záležitosti," sdělil Horák. Piloti ale chtějí spornou záležitost uzavřít jednorázově. Podle jejich propočtů firma dluží každému pilotovi v průměru částky v řádech desítek tisíc korun.

Spory se vedou například o výpočet svátečních dní v cizině v době, kdy v tuzemsku jsou řádné pracovní dny.

Vedení národního leteckého přepravce podle mluvčího Dana Plovajka ale postupovalo při výpočtech zcela v souladu se zákoníkem práce.

"Veškeré přesčasy, ostatní příplatky a odměny byly proplaceny na základě vedené evidence. Jsme přesvědčeni, že nemohlo dojít k poškození pilotů," sdělil Plovajko s tím, že druhá odborová organizace, sdružující stewardy a letušky, nijak neprotestuje.

"Snahou odborové organizace pilotů je prosadit si několikanásobně vyšší příplatky, než stanovuje zákon," doplnil mluvčí.

Vyhlášení stávkové pohotovosti nijak neohrožuje provoz ČSA. Český národní letecký přepravce zaměstnává přibližně 350 dopravních pilotů a jen asi 250 z nich je členy odborů.